Přistání na Měsíci: NASA ukázala na landery od tří soukromých společností

04.05.2020 - Stanislav Mihulka

Lunární přistávací systémy budou pro NASA vyvíjet SpaceX, Dynetics a Blue Origin

<p>Přistávací moduly a lodě, které si NASA vybrala k financování</p>

Přistávací moduly a lodě, které si NASA vybrala k financování

Americká vesmírná agentura NASA intenzivně pracuje na programu Artemis, který by měl vrátit Spojené státy na Měsíc. Cílem programu je přistát v roce 2024 se dvěma astronauty v oblasti jižního pólu Měsíce, ke konci dvacátých let na jeho povrchu a na orbitě Měsíce vybudovat dlouhodobě udržitelnou základnu. Nezbytnou součástí těchto ambiciózních plánů bude přistávání na Měsíci.

Představitelé NASA ve čtvrtek 30. dubna (2020) oznámili, že udělili kontrakty týmům třech soukromých společností, které pro ně budou vyvíjet systémy pro přistání na Měsíci s lidskou posádkou. Úspěšné landery by se měly stát součástí programu Artemis a pak vstoupí do historie vesmírných letů.

Lunární moduly od soukromých společností

Vybranými společnostmi jsou SpaceX, Dynetics a Blue Origin. Podělí se o celkem 967 milionů dolarů, které by měly pokrýt vývoj lunárních přistávacích systémů na 10 měsíců. Pak NASA zhodnotí jejich projekty a vybere jeden, případně i více z nich k dokončení. Výsledkem by měl být jeden či několik systémů, které přistanou na Měsíci a opět z něj odletí.

TIP: NASA se vrátí na Měsíc. Co tam ale astronauté budou dělat?

Přistávací systémy zmíněných společností se navzájem velmi liší svojí konstrukcí. SpaceX nabízejí svoji kosmickou loď Starship, která by měla přistát na Měsíci jako jednostupňové zařízení. Společnosti Dynetics se sídlem v Alabamě oproti tomu pracuje na dvoustupňovém landeru, který je rozdělený na přistávací a návratovou část. Blue Origin magnáta Jeffa Bezose vyvíjejí systém, který je dokonce trojstupňový a zahrnuje sekce pro přistání, návrat, a také technickou sekci.