Australští vědci zjistili, proč cvičení zpomaluje růst nádorů

12.10.2021 - Stanislav Mihulka

Výzkum australských vědců naznačuje, že cvičení může představovat klíčovou zbraň v boji pacientů s rakovinou

<p>Pravidelné cvičení zvyšuje hladinu myokinů v krvi. Ty zase pohánějí imunitní systém v boji s nádorem.</p>

Odborníci již dlouhou dobu upozorňují, že fyzická aktivita souvisí s nižším rizikem vzniku nádorů. Pacienti s rakovinou, kteří pravidelně cvičí, mají obecně lepší vyhlídky. Odpověď na otázku, jak cvičení a fyzická námaha souvisí s rakovinou, hledal tým odborníků z univerzity Edith Cowanové v australském Perthu.

Vědci pro svůj výzkum oslovili 10 obézních pacientů s rakovinou prostaty. Kromě klasické léčby jim naordinovali i 12týdenní cvičební plán. Šlo o vyváženou směs aerobiku a posilování, kterou doplňoval speciální jídelníček, zaměřený na proteiny a kontrolu kalorií.

Cvičení a myokiny

Badatelé v průběhu experimentu sledovali u pacientů hladinu myokinů v krvi. Myokiny jsou proteiny, které vylučují buňky kosterních svalů jako součást reakce na cvičení. Tyto proteiny mají v těle řadu funkcí. Australský tým důmyslným způsobem potvrdil, že se podle všeho podílejí i na zpomalování růstu nádorů.

Ukázalo se, že pacienti mají po 12 týdnech cvičení v krvi mnohem více myokinů než na začátku experimentu. Vědci pacientům odebírali vzorky krve, které poté aplikovali na laboratorní kultury nádorových buněk. Krev pacientů po 12 týdnech cvičení, která obsahovala vyšší hladinu myokinů, mnohem více potlačovala růst nádorových buněk. Pokud jde o samotný mechanismus působení myokinů, podle badatelů myokiny neútočí přímo na nádorové buňky. Jejich role podle vědců spočívá v „signalizaci“ T-lymfocytům, aby vyrazily do útoku.

TIP: Cvičení má smysl: Doporučená tělesná aktivita snižuje riziko řady nádorů

Studie australských vědců se zaměřila na rakovinu prostaty, protože jde o nejběžnější rakovinu u mužů a má na svědomí i vysoký počet úmrtí. Podle profesora Newtona je ale možné, že jejich zjištění budou mít širší dopad. V dalších experimentech se vědci hodlají zaměřit na účinky delších cvičebních plánů – tentokrát šestiměsíčních. „Věřím, že tento mechanismus by mohl mít pozitivní vliv na všechny druhy rakoviny," okomentoval závěry vedoucí studie profesor Robert Newton.