Bez samců a bez sexu: Japonští termiti rezignovali na dvě pohlaví

27.09.2018 - Stanislav Mihulka

Japonští termiti si udělali sexmisi. Ačkoliv obvykle potřebují k rozmnožování obě pohlaví, dokáží se množit zcela bez samců

Na rozdíl od jiných koloniálně žijících druhů hmyzu, jako jsou mravenci nebo třeba včely, žijí termiti v hnízdech, kde jsou rovnoceně zastoupena obě pohlaví. Samci a samice, pěkně společně.

Jak se ale zdá, neplatí to vždy. Vědci nedávno zkoumali termitiště japonského druhu Glyptotermes nakajimai a byli velmi překvapeni, když zjistili, že osazenstvo šesti z deseti kolonií těchto termitů tvoří výhradně samice.

TIP: Termiti mají ve střevech zoologickou zahradu mikrobů: Pomohli jim dobýt svět

Detailní průzkum prozradil, že královny těchto samičích kolonií nemají k dispozici žádné spermie. Jejich vajíčka jsou tudíž neoplozená. Přesto jsou vajíčka v dobré kondici. Termiti, v tomto případě výhradně samice, se z nich líhnou stejně dobře, jako z oplozených vajíček v koloniích, kde žijí obě pohlaví termitů. Jak je vidět, termiti si zařídili sexmisi a funguje jim to.

University of Sydney