Termiti mají ve střevech zoologickou zahradu mikrobů: Pomohli jim dobýt svět

12.02.2018 - Stanislav Mihulka

Termiti tráví celulózu díky mikrobům. Ve střevech jich mají 5 tisíc druhů

Termiti jsou jednou z nejúspěšnějších skupin hmyzu na planetě. Podařilo se jim kolonizovat většinu souše s výjimkou Antarktidy. V jejich koloniích žije několik set až několik milionů jedinců. Královny termitů jsou velice dlouhověké a mohou se dožívat 30 až 50 let.

Klíčovou roli v jejich úspěchu hraje schopnost trávit celulózu. To je velmi obtížné a termiti se díky tomu mohou živit prakticky čímkoliv rostlinného původu, od trávy až po dřevo. Termitům s trávením celulózy pomáhají mikroorganismy, které žijí v jejich střevech.

TIP: Přijde invaze mravenců? Kolonie etiopských mravenců mohou zaplavit svět

Podle nové vědecké studie žije v termitech až 5 tisíc různých mikrobů. V lidských střevech, která jsou mnohem objemnější, přitom žije jen asi tisícovka druhů mikrobů. Termiti si bakterie předávají z generace na generaci, ale také si je vyměňují mezi jednotlivými druhy termitů. K tomu nejspíš dochází při divokých válkách mezi termity. Když vítězové sežerou těla poražených, získají tím i jejich bakteriální pomocníky.

University of Sydney