Reklama


Byl uzavřen Těšínský mír, smlouva, která ukončila „švestkovou melu“

13 . 5 . 1779

Reklama

13. května 1779 dostala Marie Terezie ke svým dvaašedesátým narozeninám vskutku netradiční dárek. Podpisem Těšínského míru byla ukončena válka o bavorské dědictví, v níž se, stejně jako před lety, střetly rakouské a pruské zájmy.

Příčina se v podstatě sama nabídla. Když roku 1777 zemřel poslední člen starobavorské větve Wittelsbachů Maxmilián Josef, nezanechal po sobě žádného dědice a práva na Bavorsko tak přešla na falckého kurfiřta, který pocházel z téhož rodu. Josef II. celou záležistost bedlivě pozoroval a neváhal využít příležitosti a nabídnout Karlu Theodorovi výměnou za Bavorsko Rakouské Nizozemí.

Když pruský král Fridrich II. zjistil, že jeho říšský soukmenovec nabídku přijal, zuřil! Nejen, že tím byla narušena rovnováha sil na německém území, ale co víc, Rakouskem. Netrvalo dlouho a rozpoutal se nový konflikt. Protože se vojáci často živili bramborami a švestkami, vešel do dějin jako „bramborová válka“ či „švestková mela“. Přestože stál střet Prusko obrovskou sumu peněz i lidských životů, dosáhl Fridrich II. svého a Rakousko se muselo z Bavorska stáhnout.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Tajemství slavné Dürerovy Růžencové slavnosti už dnes vlastně neexistuje, i když právě tento obraz je českému publiku nejpřístupnější: visí v Národní galerii.

Zajímavosti

Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 150 AU.

Vesmír
Zajímavosti

Při lovu využívají lvíčci zlatí dlouhých prstů, jimiž snadno dosáhnou do nedostupných děr a skulin. Populace lvíčků zlatých přežívá v malé oblasti nedaleko brazilského Rio de Janeira.

Příroda

LeTourneau: Terénní stonožka

Obří terénní vozidlo se zrodilo v hlavě geniálního amerického vynálezce Roberta Gilmoura LeTourneaua. Délkou i provozním řešením připomíná vlak a jeho základní myšlenka vychází z lokomotivy, která díky dieselelektrickým generátorům produkuje dost energie na uvedení zbylé části soupravy do pohybu. Netřeba dodávat, že zkonstruování takového kolosu nebylo snadné, nicméně v roce 1958 konečně vznikla zcela funkční verze TC-497: poháněly ji čtyři turbínové motory s celkovým výkonem 4 680 koní, její kola měřila 3 m v průměru a celá souprava dosahovala úctyhodných 170 m. V „lokomotivě“ dokonce zbylo místo pro ubikaci, v níž mohlo žít až šest zaměstnanců. Maximální rychlost kolosu ovšem činila pouhých 32 km/h.

Funkční mnohokolka navíc bohužel přišla v době, kdy už se o přepravu těžkých břemen v terénu staraly výkonné transportní vrtulníky. Pozemní vlaky proto skončily na vrakovištích nebo v muzejních expozicích.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907