Genetici vytvořili superpopcorn: Je zdravější a prý i chutnější

18.11.2022 - Stanislav Mihulka

Popcorn připravený z geneticky vylepšené kukuřice je podle badatelů superpotravinou. Je chutnější, má pozitivní prebiotické vlastnosti a obsahuje téměř dvojnásobné množství živin

<p>Vedoucí výzkumu David Holding s geneticky vylepšeným popcornem. <em>(foto: University Communication and Marketing, Craig Chandler, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Vedoucí výzkumu David Holding s geneticky vylepšeným popcornem. (foto: University Communication and Marketing, Craig Chandler, CC BY-SA 4.0)

Samotný popcorn bez másla a podobných přísad je relativně zdravý. Poněkud pokulhávající je jeho nutriční hodnota. To by se ale nyní mohlo změnit, díky neobyčejnému úspěchu rostlinných genetiků, kteří si pohráli s kukuřicí.

Již v devadesátých letech vědci vložili do běžné kukuřice variantu genu Opaque-2. V důsledku toho došlo ke zdvojnásobení obsahu aminokyseliny lysinu a rovněž ke zvýšení obsahu další aminokyseliny tryptofanu. Obě patří mezi takzvané esenciální aminokyseliny, které si lidské tělo nedokáže samo syntetizovat a musí je přijímat v potravě.

Výživná kukuřice

Výsledkem zmíněné genetické úpravy byla nová odrůda kukuřice s výmluvným názvem Quality-Protein Maize (QPM). V dnešní době se pěstuje například v rozvojových zemích, kde pomáhá v boji s podvýživou. Klasy této geneticky modifikované kukuřice byly původně měkké a bohužel i zranitelné škůdci. Dalším šlechtěním se tento nedostatek ale podařilo odstranit.

Tým genetiků, které vedl David Holding z americké Univerzity v Nebrasce – Lincolnu, se rozhodl provést podobné genetické vylepšení u popcornové kukuřice. Nejprve dopadli stejně jako jejich předchůdci před 30 lety. Po vložení příslušné varianty genu Opaque-2 získali kukuřici s měkkými klasy, která měla i jednu zásadní vadu – nebylo možné z ní udělat popcorn.

Chutný superpopcorn

Badatelé proto museli dále experimentovat a důkladně křížit kukuřice, až nakonec získali žádoucí upravenou kukuřici, která je vhodná i pro přípravu popcornu. Nová odrůda dostala název High-lysine Quality Protein Popcorn (QPP) a podle dobrovolníků, kteří ji testovali, je nejen zdravější, ale i chuťově lepší než popcorn připravený z tradičních druhů kukuřice.

TIP: Nové geneticky vylepšené rajče je ideální pro městské farmaření

„To, co se nám podařilo vypěstovat, je kompletní proteinová svačina, která může díky svým pozitivním prebiotickým vlastnostem sloužit jako superpotravina. A není to jen svačina. Námi vylepšená kukuřice je natolik výživná, že by mohla posloužit jako doplněk stravy například v rozvojových zemích, kde je potřeba bílkovin,“ popisuje výsledky výzkumu, který zveřejnil odborný časopis Frontiers in Microbiology, David Holding.