Nové geneticky vylepšené rajče je ideální pro městské farmaření

25.12.2019 - Stanislav Mihulka

Stačily jen tři dobře cílené mutace a z rajčete se stal keřík, který se do 40 dní obsype plody

<p>Rajče plné plodů pro městské farmy.</p>

Rajče plné plodů pro městské farmy.

V řadě měst dochází k rozkvětu městského farmaření a zahradničení. Obvykle k němu ale není moc místa, protože prostor je ve městech nesmírně drahý. To znamená, že ne každá plodina je pro městské farmáře vhodná. Genetičtí inženýři na tom ale pilně pracují. Pokud jste si někdy přáli rajče, které zabere jenom málo místa a přitom bude mít spoustu plodů, tak se můžete radovat.

Američtí genetici nedávno vypěstovali rajčata, která jsou vyloženě určená pro městské farmaření. Tato rajčata nemají obvyklý rozvolněný vzrůst, ale vytvářejí extrémně kompaktní keříky. Jsou doslova obsypané cherry rajčátky, prakticky ze všech stran. A co je ještě lepší, tato GM rajčata je možné sklízet do 40 dní, což je rovněž velké plus pro městské farmáře.

TIP: Bojíte se GMO? Sladké brambory jsou geneticky modifikované už tisíce let

Vědci vytvořili tato rajčata pomocí tří důkladně vybraných mutací. Cílili na geny SELF PRUNING (SP) a SP5G, aby zajistili, že rajčata porostou rychleji a dozrají dříve. Společně s těmito geny zmutovali i gen SIER, čímž zařídili rajčatům krátké lodyhy a vzhled hustě obsypaného keříku. Použitý postup je podle badatelů možné uplatnit i pro další typy plodin, jako je například kiwi. O rostliny podobného vzrůstu se také intenzivně zajímá NASA, která by je ráda posílala s astronauty do vesmíru a na jiné světy.