Historie reklamy: Zajímavosti, které jste o reklamě nevěděli

Reklama je dnes všudypřítomná – vidíme ji na ulici, na internetu, slyšíme ji v rádiu. Ale její kořeny sahají hluboko do historie. Věděli jste, že lidé propagovali své služby a zboží s pomocí reklamy už ve starověku? A že světelný nápis byl kdysi technologickým vrcholem reklamního světa?

21.05.2025 - Komerční prezentace


Reklama ve starověku: vyryté nápisy a první marketing

Reklamní prvky můžeme najít už ve starověkém Egyptě nebo Římě. Tamní obchodníci používali nápisy vyryté do kamene i ručně vyrobené cedule – například dřevěné, kterými propagovali své zboží a služby. Reklama tedy vznikla dávno před vynálezem papíru a tiskařského lisu. S trochou nadsázky by se dalo říct, že reklama je tu od samého počátku lidské civilizace.

Středověká reklama bez textu

Ve středověku většina lidí neuměla číst, proto byly důležité symboly a znaky. Kovář měl před domem podkovu, pekař housku nebo bochník chleba. Už tehdy bylo klíčové upoutat pozornost kolemjdoucího – i když jen obrazem. Právě z těchto symbolů později vznikla první loga a piktogramy, které jsou nedílnou součástí reklamy i běžné lidské komunikace dodnes.

Průlom díky tisku

Zásadní zlom nastal s vynálezem knihtisku v 15. století. Díky němu začaly vznikat první tištěné inzeráty, letáky a pozvánky. Reklama se najednou mohla šířit mnohem rychleji a oslovit větší množství lidí. V 18. a 19. století se tisk stal hlavním médiem reklamy – a inzerce v novinách začala být běžnou součástí podnikání.

Světelný nápis jako revoluce

S rozvojem elektřiny přišel další zlom: Najednou bylo možné propagovat služby a zboží i po setmění. Zářivé nápisy a osvícené reklamy na střechách nebo fasádách obchodních domů přitahovaly pozornost i z velké dálky. Neonový světelný nápis se dokonce stal typickým symbolem přelomu 19. a 20. století – zejména v USA. 

Popularita této formy reklamy ani po několika dekádách neklesá – naopak v poslední době slaví velký návrat. Jde totiž o reklamu, která může svůj účel plnit velmi vkusně. Mnoho podnikatelů tak dnes do svých provozoven umisťuje moderního nástupce neonových nápisů – LED světelné nápisy.

Rádio, televize, internet

Ve 20. století zažila reklama díky novým médiím další obrovský rozmach. Rádio přineslo první zvukovou reklamu, televize přidala obraz – reklamy se daly do pohybu.

S nástupem internetu se objevil další prvek – přesné zacílení. Moderní algoritmy si pamatují, co vás zajímá, reagují na aktuální počasí či události. Zobrazují tak reklamu dokonale šitou na míru každému konkrétnímu uživateli.

Právě (možná až příliš) dokonalé zacílení reklamy na internetu vedlo v posledních letech k regulacím, které si kladou za cíl lépe na internetu ochránit soukromí uživatelů.

  • Zdroj textu

    Komerční prezentace

  • Zdroj fotografií

Další články v sekci