Biologická kontrola alergie: Brouk bázlivec by mohl ulevit milionům lidí

Severoamerický býložravý brouk dokáže zásadním způsobem omezit alergeny, které produkuje invazní ambrózie

24.04.2020 - Stanislav Mihulka

Původně severoamerická ambrozie peřenolistá (Ambrosia artemisiifolia) se dnes invazně šíří na mnoha místech světa. Je to závažný plevel teplých krajin, především ve slunečnici, kukuřici nebo kořenové zelenině. Kromě toho vytváří ohromné množství pylu, který je plný nebezpečných alergenů. Experti odhadují, že ještě před několika lety v Evropě trpělo kvůli ambrózii alergiemi asi 13,5 milionů lidí, což ročně přinášelo ekonomické ztráty ve výši 7,4 miliard euro.

Situace se teď ale postupně zlepšuje, díky dalšímu invaznímu druhu. Jde o mandelinku Ophraella communa ze skupiny bázlivců, která pochází se severní Ameriky a je jedním z původních herbivorů ambrózie. Vědci tvrdí, že tento bázlivec dokáže významně snížit množství pylu, který v dané oblasti vytvářejí ambrózie.

Výsledky terénních experimentů ukázaly, že šikovní bázlivci mohou omezit množství pylu ambrózií zhruba o 82 procent. V oblasti Milána, kde byli tito brouci poprvé objeveni, napadají až 100 procent rostlin ambrózie. Poškození ambrózií je přitom obvykle natolik závažné, že rostliny nekvetou a netvoří tudíž ani žádný pyl.

TIP: Útok na invazního brouka: V Americe nasadili parazitické vosičky

V podobných případech se často objevují obavy, že by biologický boj mohl přinést více škody, než užitku. Bázlivec Ophraella communa napadá rostliny z příbuzenstva slunečnic, takže by teoreticky mohl škodit na pěstovaných slunečnicích. Pokusy v Evropě a v Číně to ale nepotvrdily. Jak se zdá, v boji s alergiemi ambrózie jsme získali velmi cenného spojence.

Takahashi / Wikimedia Commons