Nejvyšší sopka Sluneční soustavy zřejmě byla ostrovem v dávném oceánu

Průzkum svahů obřího marsovského vulkánu Olympus Mons a dalších sopek na rudé planetě naznačuje, že se jednalo o vulkanické ostrovy, obklopené rozsáhlým oceánem

31.07.2023 - Stanislav Mihulka

Dávný štítový vulkán Olympus Mons se na Marsu tyčí do výšky 21,9 kilometrů. Jde o nejvyšší horu a také nejvyšší vulkán Sluneční soustavy. Vedle impozantní výšky ohromuje i svou rozlohou, která je téměř stejná, jako celková rozloha Polska.

Podle dnešních odhadů vznikl Olympus Mons v období označovaném jako hesperian, tedy někdy před 3,7 až 3 miliardami let. Šlo o období doznívající vlny kosmického bombardování a začátku masivního výlevného vulkanismu, kdy se do okolí rozlévaly do širokého okolí převážně bazické (málo viskózní) lávy. Vznikala lávová jezera, která pomalu tuhla, čímž byly zformovány rozsáhlé lávové štíty.

Marsovská historie (v miliónech let):

Podle toho, co víme, měl Mars v té době podstatně hustší atmosféru, celkově teplejší podnebí a velké množství povrchové vody. Vyloučená není ani možnost, že se na povrchu rudé planety nacházel velký oceán, který pokrýval většinu severní polokoule. Olympus Mons tak mohl být velkým vulkanickým ostrovem, ze kterého se láva vylévala přímo do oceánu.

Láva a oceán

Anthony Hildenbrand, z francouzské výzkumné agentury CNRS a Univerzity Paris-Saclay s kolegy prozkoumal svahy vulkánu Olympus Mons, a také dávná pobřeží v oblasti Tharsis Montes, kde jsou další velké štítové vulkány. Pozorované struktury porovnali s pozemskými vulkanickými ostrovy, kde se střetává láva s mořskou vodou. Jejich výzkum zveřejnil odborný časopis Earth and Planetary Science Letters.

Badatelé se domnívají, že horní okraj šestikilometrového srázu, který obklopuje vulkán Olympus Mons, zřejmě vznikl počátkem období hesperianu, kdy ho vytvořila láva vtékající do marťanského oceánu. Podobné geologické rysy jsou patrné i na svazích dalšího štítového vulkánu Alba Mons, který se nachází 1 800 kilometrů severozápadně od Olympus Mons.

TIP: Soptící planety a měsíce: Největší vulkány ve Sluneční soustavě

Závěry výzkumu podporují představu, že velký oceán na severní polokouli Marsu existoval po dlouhou dobu. Vědci jsou rovněž přesvědčeni, že někdy v průběhu hesperianu došlo k mohutnému zdvihu terénu v oblasti vulkánu Olympus Mons, díky němuž se tehdejší pobřeží dostalo do výšky šesti kilometrů, která zcela jistě neodpovídá hladině tehdejšího oceánu.