Jak bydlet na Marsu? NASA tam plánuje postavit ledová iglú

06.01.2017 - Stanislav Mihulka

Na budoucí kolonisty Marsu čekají pohádkové scenérie a drsné prostředí plné záření. Jak by v takových podmínkách měli lidé na Marsu bydlet?

Mars Ice Home -<p>Experti NASA vymysleli pro Mars nafukovací přístřešky obalené ochrannou vrstvou vodního ledu</p>
Mars Ice Home -

Experti výzkumného centra NASA Langley Research Center, agentury Clouds Architecture Office a Space Exploration Architecture (SEArch) navrhli pro budoucí marsovské kolonisty ledová iglú. Přístřešek Mars Ice Home se skládá z nafukovacího obydlí, obaleného vrstvou vodního ledu. Led totiž na Marsu přináší mnohé výhody. Chrání před nepříjemným zářením, nabízí volný výhled na krajinu rudé planety, a rovněž ho lze využít jako surovinu pro výrobu raketového paliva.

Obytné prostory Mars Ice Home mají tvar donutu a astronautům nabízejí relativně lehký, snadno postavitelný a bezpečný domov.

Led proti kosmickému záření

Podle našich znalostí představuje zřejmě největší riziko pro lidi na povrchu Marsu pronikající kosmické záření. Může poškodit lidskou DNA i buňky, zvýšit pravděpodobnost onemocnění rakovinou nebo i vyvolat akutní nemoc z ozáření. A právě voda nebo vodní let poskytuje lidem překvapivě dobrou ochranu před kosmickým zářením.

TIP: Cvičiště pro kolonisty: V Mohavské poušti se objeví 3D tištěné kolonie pro Mars

Nové poznatky NASA z nedávné doby ukazují, že vody je na Marsu k dispozici vlastně dost. Stačí tam jenom odletět a začít stavět pohodlná ledová iglú.

NASA Langley Research Center