Jak přežít zimu? Naši dávní předkové možná částečně hibernovali

23.12.2020 - Stanislav Mihulka

Fosilní nálezy prozrazují, že lidé druhu Homo heidelbergensis mohli přežívat zimy doby ledové pomocí hibernačních spánků

<p>Lebka hominida Homo heidelbergensis ze Španělska.</p>

Lebka hominida Homo heidelbergensis ze Španělska.

Řada lidí by nejraději na podzim zalezla do pelechu a v něm prospala celou zimu. Náš druh ovšem, na rozdíl od některých jiných živočichů, nemá schopnost hibernovat. Alespoň jsme si to až doposud mysleli. Nový výzkum ale ukazuje, že naši předkové před statisíci let tuto schopnost mohli mít.

Například medvědi tráví zimu ve stavu hibernace, v němž je jejich tělo v útlumu a vydrží tak po dlouhou dobu. Jejich kosti a svaly jsou přitom na konci hibernace v téměř takovém stavu, v jakém byly na začátku. Ne vždy jde ale všechno podle plánu. Pokud medvěd nenashromáždí dost velké zásoby tuku, tak ho může postihnout křivice, hyperparathyreóza, čili nadměrná produkce hormonu příštítných tělísek a postižení kostí osteitis fibrosa. Vše to jsou projevy odpovídající postižení ledvin.

TIP: Nečekaná inspirace: Zimující medvědi grizzly nám pomohou se svalovými atrofiemi

Španělští paleontologové nedávno nalezli stopy, odpovídající takovým poškozením způsobeným komplikovanou hibernací, v pozůstatcích našich předků druhu Homo heidelbergensis. V tomto případě jde o fosilie staré asi 430 tisíc let, které byly objeveny na významné lokalitě Sima de los Huesos v pohoří Atapuerca.

V té době panovala na zemi doba ledová. Vědci se domnívají, že se tito lidé snažili z velké části prospávat nepříznivá zimní období. Pokud se jim ale nepovedlo pořádně se vykrmit, mohli trpět podobnými problémy, jako medvědi. To se projevilo na jejich kostech, což dnes můžeme zjistit ve fosilním záznamu.