Nečekaná inspirace: Zimující medvědi grizzly nám pomohou se svalovými atrofiemi

07.01.2020 - Stanislav Mihulka

Medvědi grizzly hibernují dlouhé měsíce. Ani dlouhé období neaktivity se ale nijak negativně nepodepisuje na jejich svalech. Medvědí superschopnost by přitom ocenili lidští pacienti i astronauti na dlouhých misích

<p>Medvěd grizzly </p>

Medvěd grizzly

Mohutné medvědy grizzly obvykle považujeme za nebezpečné predátory, kterým je lepší se vyhnout. Přesto nám i takové zvíře může pomoci s léčbou velmi vážných onemocnění, které často končí smrtí pacienta. Každý grizzly totiž dovede hibernovat až po dobu čtyř měsíců, aniž by mu to nějak závažně uškodilo na jeho zdraví. Jsou sice vyhublí, ale jinak v dobré kondici. Když by se o něco takového pokusil člověk, mělo by to pro něj vážné, ne-li fatální následky.

Triky grizzlích svalů

Medvědi grizzly očividně používají nějaké triky na úrovni tělesného metabolismu a genů, díky nimž mohou proležet čtyři měsíce v doupěti. Podobné schopnosti by bezpochyby ocenili mnozí lidští pacienti anebo třeba astronauté na dlouhých vesmírných letech.

Němečtí badatelé nedávno zjišťovali, které geny a proteiny se podílejí na hibernaci medvědů grizzly. Používali k tomu pokročilé metody čtení sekvencí, a také analytické metody, jako je hmotnostní spektrometrie. Zjistili celou řadu zajímavých věcí, včetně toho, že se na hibernaci podílejí některé aminokyseliny, které si medvědí tělo dokáže samo vyrobit. Právě tyto aminokyseliny hrají významnou roli v prevenci svalové atrofie během dlouhých měsíců hibernace medvědů grizzly.

TIP: Géniové zimního spánku: Proč nemají medvědi proleženiny a neochabují jim svaly?

Výsledky se vědci nyní budou dále intenzivně zabývat. Dřívější klinické testy totiž ukázaly, že podávání aminokyselin ve formě tablet nevede ke kýženým výsledkům. Podle všeho je tedy nutné, aby si tyto látky dokázal vytvářet samotný sval. Vědci se proto nyní zaměří na konkrétní skupinu genů, které budou zapínat a vypínat, aby si ověřili jejich funkci.