Jak prozkoumat atmosféru exoplanet? Můžeme ji vyrobit v laboratoři

12.03.2018 - Stanislav Mihulka

Cizí planety jsou zatím pro planetární vědce nedosažitelné. Zkoumat je ale zatím mohou v laboratořích

<p>Simulace atmosféry exoplanety v experimentálním boxu.</p>

Simulace atmosféry exoplanety v experimentálním boxu.

Už víme, že okolní vesmír je plný exoplanet. Vědce pochopitelně zajímá, jak to na těchto vzdálených světech vypadá. Než ale nadejde čas, kdy se k exoplanetám vydáme, můžeme je alespoň simulovat v pozemských laboratořích.

Simulace mlhy exoplanet

To udělala i Sarah Hörst z Univerzity Johnse Hopkinse, která se svými kolegy zkoumala vznik mlh v simulované atmosféře exoplanety. Vědci věří, že jim takový výzkum pomůže pochopit dopad mlh a podobných jevů na pátrání po mimozemském životě mimo prostor Sluneční soustavy.

Dnešní teleskopy mají totiž problém s pozorování atmosfér exoplanet, protože jim brání ve výhledu mlhy. Pozemské mlhy známe docela dobře a velice by se nám hodilo, kdybychom poznali zákonitosti vzniku a složení mlh na cizích planetách.

TIP: Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

Vědci v experimentálním boxu simulovali atmosféry superzemí, tedy kamenných planet větších než Země, a také minineptunů, což jsou pro změnu malí plynní obři. V obou případech jde o typy planet, s jakými nemáme zkušenost ve Sluneční soustavě. Jejich atmosféry míchali ze tří hlavních plynů – oxidu uhličitého, vodíku a vodní páry, které doplňovali dalšími plyny – héliem, oxidem uhelnatým, metanem a dusíkem. Takto vytvořené atmosféry testovali ve třech rozdílných teplotách a sledovali, jak v nich vznikají mlhy.

JHU