Největší rázové vlny ve vesmíru se klenou přes 6,5 milionů světelných let

24.02.2022 - Stanislav Mihulka

Po srážce kup galaxií, která stvořila novou velikou kupu Abell 3667, se vesmírem rozletěly rekordně velké rázové vlny. Podle vědců jsou šedesátkrát větší než Mléčná dráha

<p>Masivní kupa galaxií Abell 3667. Bílá barva ukazuje rozložení plynu, který proniká prostorem uvnitř galaxií této kupy, červené struktury představují dvě velké rázové vlny, které vznikly během formování kupy galaxií.</p>

Mezinárodní tým astronomů pořídil detailní snímky naprosto gigantického kosmického dramatu. Jde o místo, kde se před více než miliardou let srazily dvě masivní kupy galaxií a jejich srážkou vznikla obří kupa galaxií Abell 3667. Obklopují ji ohromující rázové vlny z této srážky, z nichž ta větší se podle vědců táhne do vzdálenosti 6,5 milionů světelných let.

Jak říká vedoucí výzkumu Francesco de Gasperin z německé Univerzity Hamburk a italského institutu INAF: „Tyto struktury jsou plné překvapení a jsou mnohem více komplexní, než jsme si původně mysleli.“ Rázové vlny podle něj fungují jako obrovské urychlovače částic, které urychlují elektrony na rychlosti blízké rychlosti světla. Když pak tyto elektrony prolétají magnetickým polem, vytvářejí rádiové vlny, které pozorujeme.

Nezměrná rázová vlna po srážce, která vedla ke vzniku kupy galaxií Abell 3667. V pravém rohu je srovnání její velikosti s Mléčnou dráhou (foto: SARAO, Francesco de GasperinCC BY 4.0)

Rekordně velké rázové vlny

Pro případné obyvatele nově vytvořené kupy galaxií Abell 3667 by její vznik nejspíš nepředstavoval žádné drama. Vše se odehrávalo velmi dlouho a velmi zvolna. Rekordní rázové vlny se podle všeho stále šíří zmíněnou kupou galaxií a jejím vesmírným okolím velmi vysokou rychlostí, zhruba 1500 kilometrů za sekundu.

TIP: Rádiový most mezi galaxiemi se táhne přes 10 milionů světelných let

Unikátní a velmi estetické snímky kupy galaxií Abell 3667 a jejích rázových vln pořídila soustava radioteleskopů MeerKAT v Jihoafrické republice. Tvoří ji 64 „talířů“ jednotlivých radioteleskopů, jejichž průměr je 13,5 m, a které jsou rozmístěné na území větším než 8 km.