Rádiový most mezi galaxiemi se táhne přes 10 milionů světelných let

14.06.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové poprvé pozorovali most elektromagnetického pole, který spojuje kupy galaxií

<p>Most mezi kupami galaxií ve vláknu kosmické pavučiny</p>

Most mezi kupami galaxií ve vláknu kosmické pavučiny

Mezinárodní tým astronomů objevil pozoruhodný objekt v hlubokém vesmíru. Z našeho pohledu se jeví nepatrně, ale jeho skutečná velikost je ohromující. Vystopovali téměř nepředstavitelně veliká elektromagnetická pole, která spojují dvě kupy galaxií. Něco takového jsme ve vesmíru pozorovali vůbec poprvé.

Kupy galaxií jsou největší spolehlivě známé struktury ve vesmíru, které navzájem drží pohromadě gravitace. Během času tyto kupy obvykle zvolna narůstají. Pohlcují okolní kosmický plyn, a také splývají s okolními kupami galaxií. Kupy galaxií jsou přitom obvykle uspořádány na vláknech kosmické pavučiny, která vyplňuje celý vesmír. Zmíněnou dvojici kup galaxií, které nesou označení Abell 0399 a Abell 0401, pozorujeme ve vzdálenosti zhruba 330 milionů světelných let od Země.

Rádiový most mezi kupami galaxií

Mezi těmito kupami galaxií se táhne nezměrný pás kosmického plynu. Obsahuje množství samovolně urychlených a elektricky nabitých částic, které vyzařují takzvané synchrotronové záření. Tím vzniká charakteristický rozptýlený rádiový signál, který pak na Zemi díky pokročilým technologiím a odhodlanosti vědců můžeme detekovat.

TIP: Nový rekord: Astronomové objevili doposud nejvzdálenější kupu galaxií

Z našeho pohledu to vypadá tak, že se mezi kupami galaxií Abell 0399 a Abell 0401 táhne most, který vydává rádiové záření. Jeho délka je přes 10 milionů světelných let. Vědci díky detailním pozorováním a simulacím zjistili, že tento rádiový most je také magnetický. Jeho magnetické pole je ale dost slabé. Jeho síla odpovídá stovkám nanogaussů, což je podobné magnetickým polím některých zařízení, s nimiž se můžeme běžně setkávat.

INAF