Nový rekord: Astronomové objevili doposud nejvzdálenější kupu galaxií

07.09.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomům se povedl husarský kousek, když díky pozorováním vesmírné rentgenové observatoře Chandra a dalších teleskopů objevili rekordně vzdálenou kupu galaxií

Dotyčná kupa galaxií nese jméno CL J1001+0220 (nebo zkráceně CL J1001) a nachází se 11,1 miliardy světelných let od Země. Tento objev přitom posouvá datum vzniku kup galaxií o 700 milionu let dál do minulosti.

Jádro kupy galaxií CL J1001 tvoří 11 masivních galaxií, z nichž 9 podle našich pozorování intenzivně tvoří nové hvězdy. Ročně tam vznikají tam hvězdy o hmotnosti přes 3 tisíce Sluncí, což je úctyhodné.

TIP: Vědci objevili nejvzdálenější kupu galaxií: Je tisíckrát hmotnější než Mléčná dráha

Observatoře Chandra a XMM-Newton detekovali v oblasti kupy CL J1001 rozptýlené rentgenové záření, pocházející od ohromné spousty horkého plynu. To je přitom jeden z klíčových znaků, které definují doopravdovou kupu galaxií. Vše nasvědčuje tomu, že kupu CL J1001 pozorujeme velmi krátce po jejím vzniku, ve fázi evoluce kup galaxií, jakou jsme ve vesmíru zatím ještě neviděli.

Chandra X-ray Center