New Horizons je vzhůru a připravuje na výlet za hranice známého světa

11.06.2018 - Martin Reichman

Před třemi lety navštívila sonda New Horizons trpasličí planetu Pluto, nyní se ale již připravuje na svůj příští cíl – planetku Ultima Thule nacházející se v Kuiperově pásu

<p>Vizualizace planetky Ultima Thule. Vědci předpokládají, že by mohla být složeninou dvou těles. Je ale také možné, že se jedná o binární systém.</p>

Minulý týden probral vědecký tým sondu New Horizons ze stavu hibernace, ve kterém se nacházela od loňských Vánoc. Oficiálně tak začíná její příprava na setkání s příštím cílem - planetku Ultima Thule (2014 MU69) nacházející se v Kuiperově pásu. Půjde o výjimečnou událost, takto vzdálený objekt ještě žádná pozemská sonda nezkoumala.

Za hranice známého světa

Snímkování cíle a sběr vědeckých dat se naplno rozběhne od 16. srpna, k maximálnímu přiblížení pak dojde 1. ledna 2019, kdy se New Horizons přiblíží povrchu planetky na vzdálenost okolo 3 500 kilometrů.

Kromě samotného snímání Ultima Thule a jeho okolí budou vědci zjišťovat, zda se v okolí objektu nenachází nějaké menší objekty, které by mohly představovat nebezpečí pro sondu – jde třeba o malé měsíčky nebo o prstence úlomků. V případě objevení těchto překážek mají řídící týmy k dispozici hned čtyři možnosti k provedení korekčních zážehů. Korekce trajektorie by ale znamenala průlet ve větší vzdálenosti a méně přesná vědecká data.

Sběr dat a snímkování má probíhat podobně, jako v případě návštěvy Pluta. Během maximálního přiblížení 1. ledna nebude sonda bezprostředně odesílat žádná data. Vše si uloží do vnitřní paměti a nejdůležitější údaje začne odesílat následující den. Kompletní balík shromážděných dat by pak měl k Zemi začít putovat od 9. ledna a jeho sběr bude trvat až do druhé poloviny roku 2019.

NASASpaceFlight.com