Noví medicínští mikroboti umí automaticky měnit tvar podle prostředí v těle

23.01.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Lidské tělo ukrývá řadu nástrah. Mikroboti s tím počítají a morfují podle potřeby.</p>

Stále více se ukazuje, že medicína blízké budoucnosti by mohla podstatně spoléhat na miniaturní roboty. Lékaři je budou vpouštět do lidského těla, kde se mikroboti budou muset dopravit na místo určení. Tam mohou vyložit potřebný lék anebo třeba zprůchodnit ucpanou cévu.

Problém je ale v tom, že lidské tělo není všude stejné. Ve skutečnosti představuje svět plný dramaticky odlišných prostředí. A taková prostředí pochopitelně kladou velmi různé nároky na mikroboty, kteří se v lidském těle pohybují. Zajímavé řešení tohoto problému nedávno nabídli švýcarští vědci.

TIP: Miniaturní roboti s antibiotiky léčili žaludeční vředy u myší

Vyvinuli mikroboty, kteří automaticky morfují podle prostředí, ve kterém octnou. Tyto miniaturní roboty tvoří vrstvy biologicky nezávadného hydrogelu, které jsou poskládané jako origami. V hydrogelu jsou malé magnetické částice, díky nimž je možné mikroboty řídit vnějším elektromagnetickým polem. Největší výhoda těchto mikrobotů je ale v tom, že mohou změnit tvar podle okolního prostředí. Když jsou v řídké kapalině, mají protáhlý tvar, zatímco v husté kapalině zaujmou tvar spirály.

EPFL