Pánská krása bez hranic: Jak vypadá dnešní ideál mužské krásy?

Krása a svůdnost se od nepaměti pojily se ženami, přesto se společenský tlak na vzhled nevyhnul ani opačnému pohlaví. Ideál mužské krásy se v průběhu staletí postupně vyvíjel, ale v posledních letech prochází doslova turbulentními změnami

09.03.2023 - Barbora Jelínková



Pokud Jižní Korea něčím skutečně proslula, pak se kromě aut či elektroniky jedná především o kosmetiku a chlapecké hudební skupiny žánru známého jako K-pop. Poslední dva jmenované artikly spolu přitom velmi úzce souvisejí. Že jste nikdy neslyšeli o hvězdách z kapel BTS, Seventeen nebo Infinite? Nemusíte se stydět: Pokud nechodíte na střední školu, nejde o hudbu určenou pro vás. Světla, chytlavé rytmy a synchronizované taneční kreace však nepředstavují to nejdůležitější, co hvězdičky K-popu odlišuje od zbytku světové produkce pro teenagery – hlavní roli hraje vizáž. Mladí Korejci totiž na rozdíl od řady rebelantských uskupení přinášejí dokonalou, téměř andělskou uhlazenost, které dosahují mistrovským používáním make-upu. 

Korejská kosmetika pro ženy si v západním světě vydobyla úctyhodné jméno, nicméně „naši“ muži se po ní právě nevrhají. Ačkoliv po krému na suchou kůži se snad nebojí sáhnout žádný z pánů, na oční stíny a pudr si troufnou jen naprostí excentrici. V Koreji jde ovšem o běžný standard, který do pánské společnosti vnášejí právě hudební či filmové idoly. Jihokorejští muži tak suverénně vévodí globálnímu žebříčku spotřeby produktů péče o pleť a nakoupí jich hned čtyřikrát víc než druzí Dánové

Vojáci s maskou

V zemi posedlé moderními technologiemi se nakupuje primárně na internetu. Podle korejského statistického úřadu přesáhla v roce 2021 přepočtená hodnota on-line transakcí 320 miliard korun a v příštích pěti letech se v gigantickém odvětví očekává až 50% růst. Pro jihokorejské produkty se dokonce vžil zastřešující termín K-beauty, přičemž si získaly světové renomé.

Členové K-popové skupiny BTS se stali tváří jihokorejské kosmetické značky. Make-up k tamním mužům proniká i díky jejich vlivu. (foto: Shutterstock)

Mnozí tamní muži si barví vlasy na černo, což podporuje mladistvý vzhled, a pleť si naopak zesvětlují, jak velí místní standardy krásy. Ty se přitom nevyhýbají ani vojákům: Podle jihokorejské společnosti Amore Pacific používá kosmetické produkty 70 % příslušníků armády. Proto uvedla na trh speciální řadu zahrnující přírodní maskovací make-up i chladicí a bělicí masky k použití po tréninku. Právě speciální produkty, po nichž dřív pánové sahali jen zřídka, se nově ocitají mezi běžnými položkami v nákupních košících. Výrobci svorně hlásí rekordní nárůst prodejů v kategoriích jako make-up či balzámy na rty. A jakkoliv používání kosmetiky u drsnějšího pohlaví působí možná úsměvně, v historii nejde o žádnou novinku (viz Starověká krása). 

Více než ženy

Silný společenský požadavek na bezchybný vzhled existuje v Jižní Koreji již velmi dlouho. Například v kompendiu Gyuhap chongseo z roku 1809 najdeme přesný postup, jak si nanášet make-up. V posledních letech však zmíněný tlak dosáhl extrémních rozměrů a promítá se takřka do všech oblastí života. Při přijímacích pohovorech nezřídka rozhoduje právě vizáž a očekává se, že uchazeči přiloží k životopisu svoji fotografii.

Nebývá tak výjimkou, že muži utrácejí za kosmetiku násobně víc než jejich partnerky. Obchodní manažer Chris Hong pro zpravodajský server CNN přiznal, že si dvakrát ročně nechává aplikovat botox a podstupuje laserové operace k vyhlazení vrásek i nedokonalostí v obličeji. „Když o sebe pečujete, cítíte se lépe. Nechci, aby se na mě dívali, jako že jsem starý,“ popisuje. 

Plastika jako dárek

Jižní Korea se navíc řadí mezi světové lídry v plastické chirurgii. V padesátimilionovém státě se v současnosti odehrává čtvrtina všech kosmetických zákroků na planetě a tamní lékaři vedle svých krajanů každoročně poskytnou služby rovněž devadesáti tisícům klientů ze zahraničí. Nechat si operativně upravit vzhled nepředstavuje v asijské zemi žádné stigma, jak tomu často bývá u nás. Poukaz na některý ze zákroků – například na úpravu víček tak, aby se oči zbavily „šikmého“ vzhledu – patří mezi běžné dárky k promoci. A podstoupení plastické operace znamená nepsanou podmínku pro vstup do světa celebrit. 

Zpěváci nebo influenceři, kteří chtějí zazářit na televizních obrazovkách, nejčastěji absolvují tzv. konturování obličeje. Cílem zákroku je díky zmenšení lícních kostí a dolní čelisti dosáhnout oválnějšího tvaru, jenž působí křehčeji a trochu připomíná postavy z japonských komiksů manga. Popsané „zjemňování“ podstupují také muži, protože výsledek se blíží vzhledu teenagerů, u nichž se široká čelist obvykle vyvíjí až s vyšší hladinou testosteronu. 

Napětí roste

Od Jihokorejců, kteří chtějí uspět v byznysu, se očekává atraktivní vzhled. Tamní mužský ideál krásy je tedy jako vystřižený z obálky románu pro postarší dámy: Pánové mají vypadat mladě a citlivě, ale současně i decentně mužně. Ve společnosti, kde se prakticky od školky soutěží o co nejlepší výsledky, to na ně klade ještě větší nároky. Mohou však podobným nerealistickým očekáváním dlouhodobě dostát? 

TIP: Krása jako kapitál: Atraktivní vzhled je spolehlivým žebříkem k úspěchu

Míra frustrace patří u mladých mužů v Jižní Koreji k nejvyšším na světě. Příslušníci věkové skupiny 20 až 35 let, kteří nedokážou stoprocentně vyhovět nárokům na pracovní výkon či vzhled, tvoří hlavní sílu populistických stran. A často věří, že za jejich neúspěch mohou ženy: V průzkumu z roku 2021 celkem 83 % korejských mužů uvedlo, že mezi pohlavími cítí výrazné napětí; globální průměr přitom dosahuje 49 %. Korejci se umístili také na vrcholu žebříčku ve vnímání tenze mezi generacemi, movitými a chudými, erudovanými a nevzdělanými. Rozpor reálně dosažitelných cílů na jedné straně a vzorů dokonalosti na té druhé není možná nikde na planetě tak citelný jako právě v Jižní Koreji. Co čeká tamní muže dál? 

Starověká krása

Prvními muži, o nichž můžeme s jistotou prohlásit, že používali oční stíny a kosmetiku, byli už okolo roku 4000 př. n. l. Egypťané. Z vyobrazení na zdech vykládaných keramikou také víme, že po líčení sahali Asyřané i Peršané; dokonale upravené vousy pak naznačují, že se jim věnovala velká péče.

TIP: Krém, pudr nebo muška: Jak se pěstovala krása napříč staletími?

Podobně o své vlasy dbali Sparťané, kteří prosluli zvykem česat se a upravovat před bitvou. Nicméně Římané považovali kosmetiku za zženštilou. Pánové se opět začali pudrovat až v 16. století a vrchol nastal o dvě stě let později, načež mužský make-up znovu upadl v nemilost. 


Další články v sekci