Podařilo se některý z da Vinciho vynálezů postavit v moderní době?

25.11.2019 - Nikol Patíková


Reklama

Jak známo, Leonardo da Vinci nebyl jen malíř a sochař, ale také vynálezce – a mimo jiné navrhl nejdelší most své doby. V roce 1502 na žádost sultána Bajezida II. vytvořil koncept visutého mostu, jenž měl vést přes Zlatý roh mezi Istanbulem a Galatou a měřit 240 metrů, tedy desetkrát víc než tehdejší běžné spojnice. Leonardův projekt ovšem zůstal pouze na papíře – tedy až do roku 2001, kdy zmenšenou verzi postavili v norském Oslu. 

TIP: Mistrova touha vzlétnout: Leonardo da Vinci a jeho létající stroje

Doktorandka MIT Karly Bastová zkoumala, které materiály měl da Vinci k dispozici, dál se zaměřila na dobové metody, a dokonce i na geologii místa. Zjistila tak, že kdyby most vznikl z kamene, mohl se návrh uskutečnit. Vynálezce však disponoval pouze cihlami či dřevem, které by konstrukci neudržely.

Bastová z bloků vytištěných na 3D tiskárně vytvořila model v měřítku 1 : 500 a výsledky prezentovala na konferenci Mezinárodní asociace pro skořepinové a prostorové konstrukce. V budoucnu tak možná budeme chodit po mostě, jehož první návrh se datuje na počátek 16. století.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907