Pohonný systém pro lunární orbitální stanici Gateway prošel klíčovým testem

19.11.2019 - Stanislav Mihulka

NASA vyvíjí pohon AEPS s iontovým Hallovým motorem pro orbitální základny i mise do hlubin Sluneční soustavy

<p>Test systému AEPS v laboratořích JPL v Pasadeně</p>

Test systému AEPS v laboratořích JPL v Pasadeně

Zdá se, že NASA myslí vážně zřízení lunárního orbitálního outpostu Gateway. V současné době intenzivně připravují technologie, které bude tato orbitální základna potřebovat. Odborníci NASA ve spolupráci se společností Aerojet Rocketdyne vyvíjejí pohonný systém Advanced Electric Propulsion System (AEPS), který by se měl uplatnit na Gateway i na misích do vzdálenějších míst Sluneční soustavy.

Pohonný systém AEPS bude klíčovou komponentou modulu Power and Propulsion Element (PPE) stanice Gateway. Jeho provoz spotřebuje 25 kW ze soustavy solárních panelů ROSA, která bude schopná dodávat až 60 kW. Systém AEPS má za sebou klíčový test plného výkonu, který se uskutečnil v laboratořích Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně.

Iontový Hallův motor

AEPS využívá iontový Hallův motor, který funguje díky urychlování iontů xenonu v elektrickém poli. Právě systém AEPS bude hlavním pohonem a manévrovacím systémem stanice Gateway. K dispozici bude mít 5 tun xenonu jako palivo. Tento pohonný systém by měl vydržet 50 tisíc hodin provozu.

TIP: Iontový pohon: Efektivní motor na cesty do hlubin vesmíru

Test pohonu AEPS při plném výkonu dopadl naprosto úspěšně. Ukázalo se, že tento pohon je schopný zajistit výkon potřebný pro modul Power and Propulsion Element a tím pádem i pro celou základnu Gateway. Tvůrci pohonu AEPS jsou teď připraveni na další testy. Když vše půjde podle plánu, měl by se pohon AEPS dostat do vesmíru již v roce 2022.