První známou exoplanetou s vrstvenou atmosférou je extrémní horký jupiter

Atmosféra exoplanety WASP-189b má vrstvy podobně jako atmosféra Země. Jde ale o pekelný svět s teplotou šplhající až k 3 200 °C.

31.01.2022 - Stanislav Mihulka

Atmosféra naší planety není jednolitá. Ve skutečnosti ji tvoří několik odlišných vrstev, od troposféry s většinou vodní páry a s počasím až po velice řídkou exosféru, tvořenou lehkými plyny, převážně vodíkem. Mezinárodní tým odborníků nedávno poprvé objevil vrstvy atmosféry i u exoplanety. Na rozdíl od Země jde ale o pekleně rozpálený svět, zcela nevhodný pro život jak jej známe.

Bibiana Prinoth ze švédské Lundské univerzity a její kolegové zkoumali atmosféru u jedné z nejextrémnějších známých exoplanet. Jde o pořádně rozpáleného horkého jupitera WASP-189b v souhvězdí Vah, který je od nás vzdálený asi 322 světelných let. Svou hvězdu oběhne za necelé 3 dny a vzhledem k těsné blízkosti mateřské hvězdy se teplota na jeho povrchu šplhá k 3 200 °C.

Ozonová vrstva v rozpáleném světě

V současné době můžeme obvykle studovat atmosféry exoplanet s využitím analýzy záření příslušné hvězdy, které prochází atmosférou exoplanety. Atmosféra planety část procházejícího záření absorbuje a z toho lze odvodit, jaké je její složení. V atmosféře exoplanety WASP-189b vědci objevili stopy řady prvků, včetně železa, chromu, vanadu, hořčíku a manganu.

TIP: Rozpálená superzemě s teplotou 2 300 °C má atmosféru jako naše planeta

Asi ze všeho nejvíc je ale zaujala přítomnost oxidu titanatého (TiO). Tahle látka je na Zemi velmi vzácná, ale v atmosféře exoplanety WASP-189b zřejmě hraje důležitou roli. Vědci se domnívají, že vytváří vrstvu, která absorbuje krátkovlnné záření, jako například UV záření. Taková vrstva by fungovala podobně jako ozonová vrstva v atmosféře Země. Z pozorování oxidu titanatého i z uspořádání dalších chemických prvků a látek badatelé usuzují, že atmosféra exoplanety WASP-189b je rozdělena na několik vrstev, přičemž vrstva oxidu titanatého je jednou z nich.