Rozpálená superzemě s teplotou 2 300 °C má atmosféru jako naše planeta

21.11.2017 - Stanislav Mihulka

Exoplaneta ze souhvězdí Raka je pekelným světem s teplotami šplhajícími k 2 300 °C. Přesto má atmosféru velmi podobnou té, kterou známe ze Země

Na exoplanetě 55 Cancri e dosahují teploty k 2 300 °C. Její atmosféra přesto obsahuje dusík, vodní páru a kupodivu i kyslík.

Superzemě 55 Cancri e je sice také terestrická, čili kamenná planeta, jinak se naší domovské planetě nepodobá. Je asi dvakrát větší než Země a svou hvězdu 55 Cancri A, která je podobná Slunci, obíhá ve velmi těsné vzdálenosti. Jeden oběh okolo ní zvládne za méně než 18 hodin.

Taková exoplaneta je samozřejmě extrémně rozžhavená a její povrch nepochybně plave na lávě. Na přilehlé straně planety ke hvězdě dosahují teploty neuvěřitelných 2 300 °C, na odvrácené straně je to jenom o něco lepší, s teplotami kolem 1 400 °C.

Lávový svět s téměř pozemskou atmosférou

Pekelný svět 55 Cancri e, který pozorujeme v souhvězdí Raka, ve vzdálenosti asi 40 světelných let, teď pořádně překvapil odborníky. Renyu Hu z Laboratoře tryskového pohonu NASA v kalifornské Pasadeně a jeho kolegové totiž zjistili, že navzdory extrémním podmínkám je atmosféra 55 Cancri e ve skutečnosti velmi podobná naší atmosféře na Zemi.

TIP: Extrémní superzemě 55 Cancri E je jako jedna velká sopka

Badatelé k tomu dospěli pozorováním záření, které se odráží od atmosféry exoplanety. Nejlepším vysvětlením pozorovaných změn jasnosti je podle nich atmosféra, která obsahuje dusík, vodní páru a kupodivu i kyslík. Je ovšem o poznání hustší, než atmosféra pozemská. Astrobiologové jsou z této zprávy jistě v šoku, protože na první pohled zcela neobyvatelná planeta má atmosféru prakticky stejnou, jako náš obydlený svět. O to těžší teď bude hledat případné planety se životem.

NASA / JPL – Caltech, Astronomical Journal