Šikovný asistent: Měsíc pomáhá odhalovat tajemství vzdáleného vesmíru

23.10.2018 - Stanislav Mihulka

Měsíc „spolupracuje“ s astronomy při nastavení radioteleskopu pro pozorování velmi slabých rádiových signálů

<p>Radioteleskop Murchison Widefield Array v australské buši</p>

Radioteleskop Murchison Widefield Array v australské buši

Měsíc je velmi blízko a zkoumáme ho už dlouho a detailně. A ze studovaného objektu se občas může stát pomocník v jiných vědeckých projektech. Teď Měsíc pomáhá vědcům s průzkumem velmi vzdáleného vesmíru

Benjamin McKinley z australské Curtinovy univerzity a jeho spolupracovníci zapojili Měsíc do pátrání po velmi slabém signálu atomů vodíku z velice vzdáleného a mladého vesmíru. Badatelé k těmto pozorováním využívají radioteleskop Murchison Widefield Array (MWA), který se nachází v pustině Západní Austrálie, daleko od pozemských rádiových stanic a dalších možných zdrojů rušení.

Vyladění na Měsíc

Rádiový signál vodíku z velice mladého vesmíru je nesmírně slabý. Silné zdroje rádiového záření, jako například černé díry polykající hmoty, které jsou k nám mnohem blíž, tento signál téměř úplně přehluší. Aby vědci vůbec mohli pomýšlet na úspěch, tak si musí velmi přesně vyladit přístroje.

TIP: Vědci poprvé pozorovali hvězdnou porodnici na odvrácené straně Galaxie

A právě v tom jim pomáhá náš Měsíc. Při nastavení přístrojů radioteleskopu používají jako referenční bod rádiové záření Mléčné dráhy v pozici, kde je Měsíc nacházející se v novu. Vědci také detekují „rádiové záření“ Země, což jsou rádiové vlny pocházející ze Země, které se odrážejí od Měsíce a putují zpátky na Zemi, kde je zachytí citlivé přístroje radioteleskopu. Toto záření je ale nutné z pozorování odfiltrovat, protože vnáší do analýz chyby.

International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR)