Vědci poprvé pozorovali hvězdnou porodnici na odvrácené straně Galaxie

16.10.2017 - Stanislav Mihulka

Dohlédnout na protilehlou stranu Mléčné dráhy není jen tak. Teď to dokázala soustava radioteleskopů VLBI

Jak změřit vzdálenost na odvrácené straně Mléčné dráhy pomocí paralaxy?

Jak vypadá Mléčná dráha? Na takovou jednoduchou otázku je samozřejmě nesmírně obtížné odpovědět, protože žijeme uvnitř Mléčné dráhy. Nevidíme ji tedy zvnějšku, jako ostatní galaxie, a musíme pečlivě mapovat a modelovat, abychom dostali přibližný obraz Mléčné dráhy z vesmíru.

Největší problém je s protilehlou stranou Galaxie. Z našeho pohledu je za galaktickým jádrem, které je plné hvězd, prachu a plynu a není tím pádem průhledné ve viditelné oblasti světelného záření.

Pozorování odvrácené strany Galaxie

Alberto Sanna z německého Max-Planck Institutu pro radioastronomii (MPIfR) a jeho tým použili soustavu 10 radioteleskopů severní Ameriky, která operuje pod jménem Very Long Baseline Array (VLBA), a s její pomocí „dohlédli“ na protilehlou stranu Mléčné dráhy.

TIP: Naše domácí spirální rameno v Mléčné dráze není tak malé, jak jsme mysleli

Dokázali změřit vzdálenost hvězdné porodnice G007.47+00.05, která jim vyšla na 66 tisíc světelných let. Tato hvězdná porodnice je součástí galaktického Ramena Štítu-Kentaura a její pozorování a měření teď vlastně definitivně potvrdilo existenci tohoto spirálního ramena Mléčné dráhy.

IFL Science, Science

• Zdroj fotografií: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF; Robert Hurt, NASA.