Sonda Juno se blíží k Jupiteru: K cíli má dorazit za měsíc

Sondě Juno zbývá poslední měsíc na cestě k Jupiteru. Podařilo se jí překonat hranici gravitačního vlivu Slunce

31.05.2016 - Martin Reichman

Od svého vypuštění v srpnu 2011 urazila vesmírná sonda Juno obří vzdálenost na cestě k největší planetě naší Sluneční soustavy. Již v polovině ledna sonda překonala rekord sondy Rosetty a stala se nejvzdálenější Sluncem poháněnou sondou. Během svého putování sonda procházela gravitačními vlivy Země, Slunce a Jupitera, přičemž doposud převažovaly gravitační síly Země a především Slunce. To již ale neplatí – vědci z JPL nyní oznámili, že Juno překročila hranici gravitačního působení Slunce a dostala se do sféry vlivu Jupitera.

TIP: Družice Juno na cestě do radiačního pekla Jupitera

K Jupiteru má sonda dorazit 4. července, kdy zahájí studium radiačních pásů tohoto obra. Naplánováno je celkem 37 obletů planety, ve výšce okolo 5 tisíc kilometrů nad svrchní vrstvou Jupiterových mraků. Kromě studia radiačních pásů má Juno přinést odpovědi na otázky týkající se složení a struktury atmosféry a magnetosféry. Návštěva krále planet potrvá až do října 2017, kdy Juno skončí řízeným zánikem v husté atmosféře planety.

NASA/JPL-Caltech