Vědci konečně zjistili, jak se šíří infekční onemocnění požírající tkáň

Australským vědcům se podařilo rozluštit více než 80 let trvající záhadu šíření infekční choroby, známé jako vřed buruli

29.01.2024 - Stanislav Mihulka

Pro nás exotické infekční onemocnění označované jako vřed buruli je drsnou realitou ve více než 30 zemích světa. Jeho léčba je problematická a často končí trvalým poškozením těla. Původcem této nepříjemné choroby je bakterie Mycobacterium ulcerans, která je blízce příbuzná bakterii způsobující lepru (Mycobacterium leprae) a tuberkulózu (Mycobacterium tuberculosis)

Choroba obvykle začíná jako nenápadný otok či uzlík, nejčastěji na rukou či nohou, který se postupně zvětšuje a nabývá děsivé, zohyzďující podoby. Zhruba 70 % nakažených tvoří děti mladší 15 let.

(zdroj: Wikimedia Commons, CC BY 4.0)

Bakterie Mycobacterium ulcerans vylučují do okolních tkání toxin mykolakton, který oslabuje imunitní systém nakažené osoby a vyvolává odumírání tkáně. Nemoc může být v některých případech smrtelná, většinou ale své oběti vyřazuje ze společnosti v důsledku trvalého poškození těla. Léčba je velmi svízelná a ne vždy úspěšná. Zahrnuje podávání antibiotik po dobu několika týdnů nebo chirurgické zákroky. I po úspěšném vyléčení vředu zůstává na těle velká jizva.

Bakteriální vřed

Až doposud bylo záhadou, jak se vlastně vřed buruli šíří. Odpověď na tuto otázku, která vědce trápila více než 80 let, nyní pravděpodobně nalezl Timothy Stinear z Melbournské univerzity se svým početným týmem spolupracovníků. Jejich detailní výzkum, nedávno publikovaný vědeckým časopisem Nature Microbiology, jednoznačně prokázal, že chorobu (alespoň pokud jde oblast jihovýchodní Austrálie) přenášejí komáři. Ukázala to sekvenace genomu bakterie a komárů.

Timothy Stinear spolu s kolegy po dobu pěti let detailně sledovali případy vředu buruli v jihovýchodní Austrálii, která bohužel patří k oblastem zasaženým tímto devastujícím onemocněním. Přírodním rezervoárem původce vředu buruli v Austrálii jsou vačnatci, jako například běžný possum vlnitý. Mezi vačnatci a lidmi chorobu šíří komáři Aedes notoscriptus.

TIP: Invaze společně s infekcí: Ve východní Africe se šíří nebezpeční komáři

Vzhledem k relativní izolovanosti zkoumané oblasti se vědci zdráhají zobecnění, zda stejný mechanismus přenosu funguje i v Africe, odkud onemocnění pochází. Výzkum alespoň pro oblast Austrálie ale nabízí jednoduché možnosti prevence – důsledné používání repelentů a omezení pobytu v místech zvýšeného výskytu komárů.