Velkolepý propadák: Obří letoun za miliony absolvoval jen jediný let

16.07.2018 - Martin Reichman

<p>Hughes H-4 Hercules během svého prvního a zároveň posledního letu 2. listopadu 1947.</p>

Hughes H-4 Hercules během svého prvního a zároveň posledního letu 2. listopadu 1947.


Reklama

Když v roce 1942 uvažovalo americké ministerstvo války, jak dopravit do válkou sužované Evropy velké množství vojenského materiálu a vojáků, padla volba na výstředního konstruktéra, pilota, podnikatele, filmového režiséra a producenta Howarda Robarda Hughese. Ten dostal za úkol vyrobit obří transportní letoun. Vzhledem k válečným prioritám bylo ovšem nutné, aby letadlo nebylo vyrobené z kovu.

Létající sklad dříví

Na novém letounu, vyrobeném převážně ze dřeva, se zpočátku společně s Hughesem podílel i průmyslník Henry J. Kaiser, ten ovšem později z projektu vycouval. Podle smlouvy měl Hughes do roku 1944 armádě dodat tři letouny schopné do Evropy dopravit nejméně jeden tank M4 Sherman nebo 750 plně vyzbrojených vojáků.

Potíže s konstrukcí tak obrovského dřevěného letadla ovšem projekt zbrzdily natolik, že po roce 1944 již přestal být pro vládu naléhavý. Stavba letadla nebyla nakonec pro použití ve druhé světové válce dokončena a protahovala se až do roku 1947. Sám Hughes musel obhajovat před vyšetřovacím výborem senátu použití tehdy obrovské částky 22 milionů USD z veřejných prostředků. Vývoj letounu byl ve skutečnosti ještě mnohem nákladnější – sám Hughes do projektu vložil vlastních dalších 18 milionů USD.

Poprvé a naposled

Nakonec Hughesův H-4 Hercules přeci jen vzlétl - 2. listopadu 1947 se v přístavu v Los Angeles uskutečnil jeho první a zároveň poslední let. Letoun tehdy překonal vzdálenost asi jedné míle (1,6 km), přičemž se pohyboval ve výšce pouhých 21 metrů nad zemí. Po letu byl letoun vrácen zpět do klimatizovaného hangáru a až do úmrtí Howarda Hughese v roce 1976 byl udržován v letuschopném stavu. V současnosti je vystaven v Evergreen Aviation Museum v McMinnville v Oregonu.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Profimedia, Wikipedie

  • Zdroj fotografií: Profimedia, Wikipedie

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Charles Ponzi (1882–1949) ve dvacátých letech 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Mgreason, CC0)

Historie

Šamana si veřejnost bude moci společně s originály venuší nalezených na území Moravy (i té nejslavnější Věstonické) na vlastní oči prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Pavilonu Anthropos od 19. srpna 2022. (foto: Moravské zemské muzeum, Jan Cága, CC BY 4.0)

Zajímavosti

Samečci australských delfínů Sousa sahulensis nabízejí samičkám dar, který nelze prakticky využít, ale slouží jako důkaz síly a zdatnosti. (foto: Shutterstock)

Příroda

Protoplanetární disk u mladé hvězdy FU Orionis. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)

Vesmír

Kosterní pozůstatky uvnitř pohřební jeskyně Hagios Charalambos. (foto: INSTAP Academic Press, BetancourtCC BY 4.0)

Věda

Legenda aviatiky

Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907