Větší než byste čekali: Merkur má překvapivě velké a pevné vnitřní jádro

Planeta Země je mnohem větší než Merkur. Vnitřní jádro obou planet je ale prakticky stejně velké

23.04.2019 - Stanislav Mihulka

Merkur je sice nejmenší z planet Sluneční soustavy, jeho tajemství jsou ale přinejmenším stejně velká, jako v případě větších planet. Jedna z těchto záhad se pojí s vnitřním jádrem planety. Merkur je kamenná planeta, stejně jako Venuše, Země a Mars. Vnitřek Merkuru je členěný podobně jako u ostatních kamenných planet, proporce jednotlivých částí jsou ale u Merkuru dost výjimečné.

Například kovové jádro Merkuru ve skutečnosti tvoří naprostou většinu celé planety. Zabírá asi 85 procent objemu Merkuru. Antonio Genova z italské Sapienza University of Rome a jeho spolupracovníci nedávno zjistili, že vnitřní jádro Merkuru je pevné přiližně stejně, jako vnitřní jádro Země.

Masivní vnitřní jádro Merkuru

Co je ještě pozoruhodnější, přestože je Merkur svou velikostí oproti Zemi asi jen třetinový, jeho vnitřní jádro je zhruba stejně velké, jako vnitřní jádro naší planety. Pozorování Merkuru také ukazují, že jeho jádro je stále aktivní a že pohyby jeho roztaveného materiálu vytvářejí magnetické pole Merkuru, byť je slabší, než magnetické pole Země.

TIP: Země se netřese sama: Do klubu tektonicky aktivních planet vstoupil Merkur

Výzkum Genovyho týmu je založený na datech, která získala americká meziplanetární sonda MESSENGER. Ta pozorovala Merkur zblízka od března 2011 do dubna 2015 a velmi přesně zaznamenávala jak gravitační pole planety, tak i její rotaci. Z těchto dat pak vědci mohli odvodit uspořádání vnitřní části planety.