Za posledních 25 let roztálo vinou globálního oteplování 28 bilionů tun ledu

Podle britských vědců zmizelo z povrchu Země tolik ledové pokrývky, že hladina oceánů stoupla o 35 milimetrů

16.10.2020 - Vilém Koubek

Výzkumníci z University College London, University of Leeds a University of Edinburgh odhadují, že mezi roky 1994 a 2017 zmizelo z naší planety 28 bilionů tun ledu. Výsledky své studie opírají o satelitní snímky a dodávají, že například 7,6 bilionu tun odtálo z Arktidy, 6,5 bilionu z Antarktidy a o 3,8 bilionu přišlo také Grónsko. Od 90. let navíc dle propočtů tání zrychlilo až o 57 %. Podle předpokladů je na vině globální oteplování, v jehož důsledku stoupá teplota nejen vzduchu, ale také vody.

TIP: Ledová hrozba: Je možné, že himálajské ledovce roztají?

Podle Andyho Shepherda, ředitel Centra pro polární pozorování a modelování na univerzitě v Leedsu, znamená vzestup hladiny oceánu o jeden centimetr vysídlení přibližně milionu lidí z nejníže položených míst světa. Dramatická ztráta ledu může mít ale i další závažné důsledky, včetně narušení biologického zdraví arktických a antarktických vod a snížení schopnosti planety odrážet sluneční záření. Nová zjištění odpovídají nejhorším scénářům načrtnutých Mezivládním panelem OSN pro změny klimatu (IPCC).