Záhada skvrn na Ceres: Nový výzkum ukazuje na přítomnost prací sody

30.06.2016 - Martin Reichman

Vědci jsou zase o krok blíž k rozluštění tajemství světlých skvrn na povrchu trpasličí planety Ceres

Výrazné světlé skvrny na povrchu trpaslíka Ceres dráždily vědce již dlouho před příletem sondy Dawn. První teorie jejich původu pracovaly s možností, že jsou tvořeny ledem. Později měření ale ukázala, že míra odrazivosti světla různých vlnových délek neodpovídá vlastnostem ledu. S další teorií přispěchali vědci pracující na spektrografu HARPS. Jejich měření ukázalo, že světlé skvrny jsou způsobeny odpařováním těkavých sloučenin. Nyní se ale zdá, že ani tato teorie podstatu světlých skvrn zcela nevysvětluje.

Ceres vypraná doběla

Podle vědců z italského Národního institutu astrofyziky souvisí světlé skvrny na Ceres s přítomností uhličitanu sodného, jehož vysoké koncentrace vědci objevili přímo v kráteru Occator.

Uhličitan sodný, neboli soda na praní se na Zemi vyskytuje v oblastech s hydrotermální aktivitou. Jeho přítomnost na Ceres tak naznačuje, že vnitřní teplota planetky je zřejmě vyšší, než jsme si původně mysleli. Zavlečení sloučeniny na povrch Ceres například asteroidem vědci vylučují a jsou přesvědčeni, že pochází přímo z hlubin planetky Ceres. Na povrch planetky se mohl z hlubin dostat například po nárazu jiného tělesa. K potvrzení souvislosti světlých skvrn a přítomností uhličitanu sodného se proto nyní vědci zaměří i na další světlé oblasti na povrchu Ceres.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/ASI/INAF