Zamlžená záhada Pluta a Titanu: Kde se na nich bere mlha?

28.01.2020 - Stanislav Mihulka

Na Titanu a zřejmě i na Plutu vznikají mlhy z organické hmoty. Naproti tomu na Tritonu je mlžný opar tvořený vodním ledem

<p>Mlha v atmosféře Pluta na snímku sondy New Horizons</p>

Mlha v atmosféře Pluta na snímku sondy New Horizons

Jedním z objevů mise New Horizons během návštěvy Pluta je i zjištění, že v atmosféře této trpasličí planety se tvoří mlha. Pro planetární vědce jde o záhadu. Ani po pěti letech, které uplynuly po průletu sondy New Horizons v těsné blízkosti planetky, ale není jasné, z čeho je mlha na Plutu utvořená a jak vlastně vzniká.

Mlhy na vzdálených světech

Pluto není jediný svět, kde jsme podobné mlhy nalezli. Jsou i na podivuhodném Saturnově měsíci Titanu a rovněž i na Tritonu, ledovém měsíci Neptunu. Na Titanu se přitom na tvorbě mlžného oparu zřejmě významně podílí organická hmota, která je na tomto zvláštním světě běžná. Na Tritonu zase mlžný opar pravděpodobně vytvářejí drobné částice vodního ledu.

TIP: Hádanka vyřešena? Proč jsou na Plutu kusy ledu velké jako mrakodrapy

Vědci si všimli, že mlha na Plutu mívá načervenalý nádech. Z toho usuzují, že by Pluto vlastně v tomto ohledu mohlo být podobnější Titanu než Tritonu, a že částečky mlhy na Plutu zřejmě tvoří zmrzlá organická hmota. Podle badatelů jsou takové světy vlastně „továrnami“ na organické molekuly. Nejen z tohoto důvodu by Pluto určitě v budoucnu stálo za podrobný průzkum.

• Zdroj fotografií: NASA/JHUAPL/SwRI