Kvazar ve vesmíru starém 860 milionů let nashromáždil hmotu 1,4 miliard Sluncí

Pozorování Webbova teleskopu potvrzují, že i ve velmi mladém vesmíru existovaly velmi hmotné supermasivní černé díry

05.07.2023 - Stanislav Mihulka

Nový a výkonný Vesmírný dalekohled Jamese Webba mimo jiné úspěšně pozoruje objekty ve velmi mladém vesmíru. Nedávno narazil na dvě galaxie, jejíž stáří je pouhých 860 milionů let. Tyto galaxie prozkoumal početný tým odborníků, které vedl Xuheng Ding z japonské Tokijské univerzity.

Jde o galaxie, které mají ve svém centru kvazar, tedy nesmírně aktivní supermasivní černou díru, která hltá hmotu a velmi intenzivně září. Vědci analyzovali pozorování Webbova teleskopu a odhadli, jak jsou tyto galaxie hmotné a jak je hmotná jejich supermasivní černá díra. Výsledky svého výzkumu zveřejnili ve vědeckém časopisu Nature.

Superhmotné kvazary v mladém vesmíru

Hmotnost galaxie s kvazarem J2236+0032 vědci odhadují na 130 miliard Sluncí, přičemž na supermasivní černou díru této galaxie připadá hmotnost asi 1,4 miliard Sluncí. Druhá galaxie s kvazarem J2255+0251 váží asi jako 34 miliard Sluncí a její supermasivní černá díra jako 200 milionů Sluncí.

Na galaxie ve vesmíru o stáří 860 milionů let je to slušný výkon. Přitom stále s jistotou nevíme, jak je možné, že supermasivní černé díry v tak mladém vesmíru nashromáždily tak ohromující množství hmoty. Pozorování uvedených kvazarů a galaxií ale potvrdilo vědcům jeden významný předpoklad.

TIP: Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvazaru, široký jako celá galaxie

Ukázalo se, že u obou zmíněných galaxií je zhruba stejný poměr mezi hmotou celé galaxie a hmotou její supermasivní černé díry. Pro odborníky je zásadní, že tento poměr funguje i ve velice mladém vesmíru. Teď musí přijít na to, jaký mechanismus se v tom skrývá. Ding s kolegy využijí další příležitosti pozorovat mladý vesmír Webbovým teleskopem a budou hledat další podobné galaxie s kvazary, aby se přiblížili k vytoužené odpovědi.