Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvasaru, široký jako celá galaxie

05.04.2019 - Stanislav Mihulka

Výkonná supermasivní černá díra kvasaru PDS 456 vyvrhuje hmotu stovek milionů Sluncí

<p>Kvasary jsou monstra z prastarého vesmíru</p>

Kvasary jsou monstra z prastarého vesmíru

Kvasary jsou extrémně zářivá aktivní galaktická jádra, která na nás svítí z velmi vzdáleného vesmíru. Jejich výkony jsou zcela udivující. Dokládají to i nedávná zjištění astronomů, kteří namířili soustavu radioteleskopů ALMA v chilské poušti na relativně blízký kvasar PDS 456.

Ukázalo se, že tenhle kvasar vyvrhnul tak gigantické množství hmoty, že je z toho výtrysk široký jako celá galaxie. Vlastně to není až tak překvapující. Z většiny kvasarů tryskají velká množství hmoty. Kvasar PDS 456, který je od nás vzdálený téměř 2,5 miliard světelných let, a náleží spíše k těm bližším kvasarů, je ale opravdu extrémně energetický.

Výkonný kvasar

Pozorovaný výtrysk hmoty tohoto kvasaru je fenomenální. Tvoří ho hmota odpovídající asi 250 milionům Sluncí. Výkonná supermasivní černá díra kvasaru vyvrhne ročně hmotu, ze které by bylo možné udělat asi 290 Sluncí. Pro tak zářivý kvasar jde paradoxně o relativně slabý výtrysk hmoty.

TIP: Astronomové našli kvasar s teplotou tak vysokou, že se vymyká všem předpokladům

Vedoucí výzkumu Manuela Bischetti z italské Římské observatoře a její kolegové si pochvalují, že vzhledem ke své relativní blízkosti a extrémní zářivosti je kvasar PDS 456 ideálním kandidátem pro výzkumu výtrysků hmoty kvasarů, a také vlivu aktivity kvasarů na hostitelskou galaxii.

Phys.org