Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvazaru, široký jako celá galaxie

Výkonná supermasivní černá díra kvazaru PDS 456 vyvrhuje hmotu stovek milionů Sluncí

05.04.2019 - Stanislav Mihulka

Kvazary jsou extrémně zářivá aktivní galaktická jádra, která na nás svítí z velmi vzdáleného vesmíru. Jejich výkony jsou zcela udivující. Dokládají to i nedávná zjištění astronomů, kteří namířili soustavu radioteleskopů ALMA v chilské poušti na relativně blízký kvazar PDS 456.

Ukázalo se, že tenhle kvazar vyvrhnul tak gigantické množství hmoty, že je z toho výtrysk široký jako celá galaxie. Vlastně to není až tak překvapující. Z většiny kvazarů tryskají velká množství hmoty. Kvazar PDS 456, který je od nás vzdálený téměř 2,5 miliard světelných let, a náleží spíše k těm bližším kvazarů, je ale opravdu extrémně energetický.

Výkonný kvazar

Pozorovaný výtrysk hmoty tohoto kvazaru je fenomenální. Tvoří ho hmota odpovídající asi 250 milionům Sluncí. Výkonná supermasivní černá díra kvazaru vyvrhne ročně hmotu, ze které by bylo možné udělat asi 290 Sluncí. Pro tak zářivý kvazar jde paradoxně o relativně slabý výtrysk hmoty.

TIP: Astronomové našli kvazar s teplotou tak vysokou, že se vymyká všem předpokladům

Vedoucí výzkumu Manuela Bischetti z italské Římské observatoře a její kolegové si pochvalují, že vzhledem ke své relativní blízkosti a extrémní zářivosti je kvazar PDS 456 ideálním kandidátem pro výzkumu výtrysků hmoty kvazarů, a také vlivu aktivity kvazarů na hostitelskou galaxii.