Nad čínským bambusem se podle vědců stahují temná mračna

Bambus listoklasec černý mají rádi zahradníci, kuchaři i inženýři. V Japonsku je jedním ze tří nejčastěji pěstovaných bambusů. Nová studie ale naznačuje, že v roce 2028 by mohl ve velkém zmizet takřka všude

17.09.2023 - Stanislav Mihulka

Poddruh bambusu listoklasce černého (Phyllostachys nigra var. henonis) pochází z čínské provincie Chu-nan. Tento bambus na první pohled zaujme elegantním tmavým stonkem a zároveň nabízí mnoho možností praktického využití, od přípravy pokrmů až po výrobu dřevěných konstrukcí. Pěstuje se po celém světě, zejména v Japonsku, kam se dostal již před mnoha staletími. V zemi vycházejícího slunce jde dokonce o jeden ze tří nejhojnějších druhů bambusů.

Jen jednou za 120 let

Podobně jako řada dalších druhů bambusů je i listoklasec černý monokarpickou rostlinou se synchronizovaným kvetením. To znamená, že nejprve mnoho let roste, „v jeden okamžik všude vykvete“, a poté všechny odkvetlé rostliny zahynou

Problém je v tom, že si listoklasec ve svých buňkách „pamatuje“ kolik času uplynulo od jeho vyklíčení. V důsledku toho jsou všechny porosty tohoto druhu, i když je lidé různě množí a rozsazují, prakticky stejně staré.

Zároveň víme, že listoklasec do květu roste zhruba 120 let. Všechny bambusy tohoto druhu na celém světě naposledy vykvetly v roce 1908 (jen velmi málo rostlin kvetlo o něco dříve, nebo o něco později). Není proto těžké spočítat, že k dalšímu hromadnému květu listoklasce by mělo dojít v roce 2028.

TIP: Ve Velké Británii kvetou rostliny o měsíc dříve než před 30 lety

V roce 2020 vědci z Hirošimské univerzity objevili „předčasně“ kvetoucí rostlinu listoklasce a využili nečekanou příležitost k jejímu studiu. Bohužel se ukázalo, že příští období květu by mohlo představovat pro produkci bambusu katastrofu. Bambus podle vědců neprodukoval žádná životaschopná semena, která by mohla klíčit. Zastavila se i produkce nových bambusových výhonků a po odkvětu nebyly první tři roky patrné žádné známky regenerace bambusu. Pro Japonsko a v menší míře i pro další země by to mohlo znamenat bolestivé ekonomické ztráty.

Obavy panují i nad dopady na životní prostředí. Rozsáhlý kořenový systém černého bambusu pomáhá stabilizovat půdu a předcházet tak erozi. V řadě zemí je proto využíván i jako nástroj pro kontrolu eroze na svazích a náspech.