Aktuálně: Druhý start ruské rakety z kosmodromu Vostočnyj skončil krachem

01.12.2017 - Stanislav Mihulka

Ruský kosmický program poznamenala další katastrofa. Horní stupeň rakety Soyuz se i s nákladem zřítil do oceánu

Start z Vostočného - Historicky první start z kosmodromu Vostočnyj z dubna 2016

28. listopadu 2017 vzlétla z nového ruského kosmodromu Vostočnyj teprve druhá raketa. Soyuz-2.1b v tomto případě vynášel na oběžnou dráhu klimatický satelit Meteor-M a 18 dalších menších satelitů.

První část startu z kosmodromu, který leží v Amurské oblasti na Dálném Východě, probíhala normálně. Raketa se blížila k cílové oběžné dráze, kterou byla polární dráha ve výšce 825 kilometrů nad zemským povrchem.

Neúspěch ruské rakety

Pak se to ale zvrtlo. Ruská kosmická agentura Roskosmos po několika hodinách oznámila, že se jí nepodařilo navázat s klimatickým satelitem kontakt. Ukázalo se totiž, že satelit není tam, kde měl podle plánu být.

TIP: Havárie na Mysu Canaveral: Explodovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX

Podle ruské zpravodajské agentury Interfax mohlo dojít k tomu, že kvůli lidské chybě neskončily vynášené satelity ve vesmíru, nýbrž v Atlantickém oceánu. Ruská média spekulují o tom, že raketový stupeň Fregat-M, jehož ukolem bylo dopravit satelity na oběžnou dráhu, měl pravděpodobně špatnou orientaci. Celá mise pak v důsledku toho skončila naprostým krachem.

Roskosmos později oznámil, že státní komise jmenovala členy vyšetřovací komise pro havárii startu Sojuzu 2-1b ze dne 28. listopadu. Práce komise by měla být ukončena do 15. prosince.

SpaceNews