Nový teleskop má pátrat po životě na planetě Proxima b

22.09.2017 - Stanislav Mihulka

Nový ambiciózní projekt PLANETS Foundation si klade za cíl stavbu dalekohledu, který by dohlédl až na vzdálené exoplanety

ExoLife Finder -<p>Připravovaný teleskop ExoLife Finder bude pátrat po životě na jiných planetách</p>
ExoLife Finder -

Připravovaný teleskop ExoLife Finder bude pátrat po životě na jiných planetách

Astronomové ze skupiny PLANETS Foundation shánějí finance na rozjezd ambiciózního projektu teleskopu ExoLife Finder (zkráceně ELF). Novinka má vyrůst v ráji astronomů v chilské poušti Atacama.

PLANETS Foundation momentálně usilují o přízeň fanoušků vědy na crowdfundingové platformě Kickstarter. Cílem projektu je sehnat 35 tisíc dolarů (něco přes 766 tisíc Kč) na stavbu prototypu jedné části tohoto pozoruhodného teleskopu. První plánovaná část má být zodpovědná za pohyb zrcadel teleskopu.

Teleskop pro hledání života

Teleskop ExoLife Finder by měl být tvořen celkem 16 kruhovými 3D tištěnými zrcadly, z nichž každé bude mít průměr 5 metrů. Až budou všechna zrcadla na svém místě, vznikne teleskop o průměru 25 metrů. S takový teleskopem bude možné pořizovat solidní snímky exoplanet až do vzdálenosti 25 světelných let.

TIP: Italský pozemní teleskop ASTRI bude pozorovat gama záření ze sopky Etny

Prvním cílem pozorování teleskopu ExoLife Finder bude samozřejmě exoplaneta u nejbližší hvězdy, čili Proxima b, která je od nás vzdálená asi 4,2 světelného roku. Teleskop by se měl stát prvním zařízením v historii, které bude schopné na blízkých exoplanetách zobrazit oceány, kontinenty a případně i život, pokud tam tedy nějaký je.

PLANETS Foundation