Ani špetka nazmar: Mikrobi budou recyklovat veškerý odpad astronautů

29.08.2017 - Stanislav Mihulka

Na dlouhých vesmírných výpravách bude nutné šetřit každý gram. Astronautům v tom pomohou speciální mikrobi, kteří jim vyrobí plasty například z lidských výměšků

Astronaut -<p>Bakterie zužitkují veškerý odpad astronautů</p>
Astronaut -

Bakterie zužitkují veškerý odpad astronautů

Představte si astronauta na Marsu nebo na Měsíci, jak dělá něco důležitého a najednou přijde o potřebný nástroj. Nebude to ale žádné tragédie. Prostě se vrátí na základnu a tam si ze své moči a vydýchaného oxidu uhličitého vyrobí plast pro nový nástroj.

Právě to je cílem chemiků a biologů, kteří vyvíjejí technologie potřebné k takové recyklaci ve vesmíru. Se zpracováním odpadu vytvářeného astronauty by jim měly pomoct šikovní mikrobi, jako jsou kvasinky Yarrowia lipolytica.

Plasty z moči a prodýchaného vzduchu

Tyto kvasinky potřebují k růstu uhlík a dusík. Vědci zjistili, že uhlík mohou kvasinky získat z prodýchaného vzduchu astronautů nebo případně z atmosféry Marsu, když jim ho zpracují upravené sinice. Dusík si kvasinky zase dovedou opatřit z nezpracované moči astronautů.

TIP: Jak vybudovat základnu na Měsíci? Přece pomocí 3D tiskárny

Badatelé upravili jeden kmen kvasinek, aby vyráběl klíčovou molekulu pro produkci plastů. Druhý kmen zase pozměnili tak, aby tyto molekuly řetězil do struktury polymeru. Kvasinky tak vyrobí plast, kterým je možné naplnit 3D tiskárnu a vytisknout potřebné nástroje nebo součástky. Teď už jenom stačí vyrazit do vesmíru.

American Chemical Society