Arizonské vodopády Havasu: Modré oko mezi skalami

26.04.2019 - Marek Telička

Jednou z nejnavštěvovanějších oblastí arizonského Grand Canyonu jsou vodopády Havasu, které se nacházejí necelý kilometr od městečka Supai

<p>Za vodopády je ukryt malý skalní výklenek, kam se mohou podívat ti, kteří se do modravé vody ponoří.</p>

Za vodopády je ukryt malý skalní výklenek, kam se mohou podívat ti, kteří se do modravé vody ponoří.


Reklama

Pokud k vodopádům Havasu člověk přichází od rovněž velmi scénických vodopádů Navajo, uslyší zvuk burácející vody určitě půl kilometru před cílem. Na místě se pak příchozímu otevře pohled na přírodní bazének, do níž z výšky 37 metrů padá vodní proud. Nádrž má díky vysokému obsahu minerálů nádhernou azurovou barvu. Obsah minerálních látek, které se na hraně vodopádu neustále usazují, je rovněž příčinou neustálých změn, které mění charakter vodopádu.

TIP: Přísně tajné svatyně: Velký a ohrožený Grand Canyon

Dříve se vodní chvost často rozdělil na dva proudy, ale na začátku 90. let 20. století postihly region rozsáhlé záplavy a hrana vodopádu byla poničena. Obdobně postihly záplavy i soustavu navazujících přírodních bazénků. Z toho důvodu nechala správa parku vybudovat malou přehradu, která má v budoucnosti přírodním pohromám zabránit. Stálý tok umožní zachování i obnovu místa, které stále vypadá jako zhmotněná fantazie.

Reklama

  • Zdroj textu:

    časopis Příroda

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907