Astronomové poprvé zmapovali vesmír podle polohy kvasarů ve 3D

26.05.2017 - Stanislav Mihulka

Největší mapa vesmíru vychází z pozic více než 147 tisíc kvasarů, vzdálených miliardy světelných let

Řez 3D mapou vesmíru -<p>Nová mapa vesmíru zachycuje bližší galaxie (žlutě) i kvasary (červeně)</p>
Řez 3D mapou vesmíru -

Nová mapa vesmíru zachycuje bližší galaxie (žlutě) i kvasary (červeně)

Jak se vyznat ve vesmíru? Astronomové týmu Sloanovy digitální prohlídky oblohy (SDSS, podle anglického Sloan Digital Sky Survey) vyhotovili první mapu velkých struktur ve vesmíru, která kompletně vychází z polohy nejjasnějších objektů ve vesmíru, kvasarů.

Kvasary jsou s největší pravděpodobností supermasivní černé díry v nitru dávných galaxií, do nichž padá okolní hmota. Tato hmota vytváří kolem černé díry akreční disk, v němž se extrémně zahřívá. V polárních oblastech černé díry vznikají intenzivní relativistické výtrysky hmoty a výsledkem toho všeho je, že kvasary oslnivě září prakticky ve všech oblastech spektra.

Mapa sestavená z kvasarů

Protože jsou kvasary tak nesmírně zářivé, pozorujeme je ve vesmíru z ohromných vzdáleností. Podle jedné z vedoucích výzkumu, Ashley Rossové z Ohijské státní univerzity, byly kvasary právě proto ideální k sestavení mapy, která zahrnuje doposud největší oblast vesmíru.

TIP: Astronomové našli kvasar s teplotou tak vysokou, že se vymyká všem předpokladům

Aby vědci mohli tuto mapu dát dohromady, pozorovali doposud nebývalé množství kvasarů. S pomocí teleskopu SDSS (Sloan Foundation Telescope) observatoře Apache Point v Novém Mexiku přesně zaznamenali pozice ve trojrozměrném prostoru pro více než 147 tisíc kvasarů, vzdálených od nás několik miliard světelných let.

SDSS collaboration