Astronomové pozorovali černou díru, která si „říhla“

17.01.2018 - Stanislav Mihulka

Supermasivní černé díry jsou tak trochu jako kočky. Buď spí anebo se krmí. Na rozdíl od koček si ale černé díry také občas po jídle pořádně „říhnou“. Při takovém galaktickém „krkanci“ se uvolní spousta hmoty a energie.

Julia Comerford z Coloradské univerzity v Boulderu a její kolegové nedávno přistihli jednu supermasivní černou díru, která si v astronomicky krátké době „říhla“ hned dvakrát. Jde o černou díru v aktivním jádru galaxie SDSS J1354+1327, která je od nás vzdálená asi 900 milionů světelných let.

Dvě krknutí za 100 tisíc let

Dotyčná galaxie má galaktického společníka, větší galaxii SDSS J1354+1328. Obě galaxie na sebe navzájem působí, přičemž dochází k tomu, že materiál v galaxii SDSS J1354+1327 padá směrem k supermasivní černé díře. Tím se spustí aktivní fáze kvasaru, černá díra spořádá své jídlo a pak si „říhne“.

TIP: Kdy se naposledy krmila supermasivní černá díra v srdci Mléčné dráhy?

Comerfordová a její tým zjistili, že si supermasivní černá díra galaxie SDSS J1354+1327 „říhla“ během posledních 100 tisíc let hned dvakrát. Při svých pozorování využili vesmírný teleskop Hubble a vesmírnou rentgenovou observatoř Chandra, společně s pozemními observatořemi W.M. Keck Observatory na Havaji a Apache Point Observatory v Novém Mexiku.

University of Colorado-Boulder