Astronomové pozorovali roztržení hvězdy supermasivní černou dírou

23.03.2017 - Stanislav Mihulka

Jaké to je, když černá díra rozerve hvězdu a její pozůstatky krouží kolem gravitační propasti?

Srážka proudů hvězdných trosek -<p>Pozůstatky hvězdy se u supermasivní černé díry srážejí za vzniku dramatických záblesků</p>
Srážka proudů hvězdných trosek -

Astronomům NASA se povedlo pozorovat roztržení hvězdy supermasivní černou dírou a následné vytvoření úchvatné spirály z pozůstatků hvězdy. Během události, označované jako ASASSN-14li, se hvězda podobná Slunci dostala příliš blízko k černé díře o hmotnosti 3 miliony Sluncí.

Slapové roztržení hvězdy

Černá díra následně hvězdu vzdálenou přibližně 290 milionů světelných let od Země rozervala mechanismem tzv. slapového roztržení (TDE, anglicky Tidal Disruption Event). Během této události černá díra vyrve materiál hvězdy, který pak krouží kolem černé díry v akrečním disku, rozžhaví se na extrémní teploty, září rentgenovým zářením, a pak skončí za horizontem událostí.

TIP: Co se stane, když se hvězda příliš přiblíží k černé díře?

Badatele mátly pozorované záblesky viditelného a ultrafialového záření. Nová pozorování teleskopů na Havaji, v Chile a americké vesmírné observatoře Swift, ale ukazují, že záblesky pocházejí ze srážky hvězdných trosek kroužících ve „spirále smrti“, s jinou částí této spirály.

MIT, The Astrophysical Journal Letters