Astronomové představili nejpřesnější mapu známého vesmíru a změřili jeho stáří

Podle nejnovějších měření je vesmír starý necelých 13,8 miliardy let. Vědci také představili nejpřesnější 3D mapu známého vesmíru.

22.07.2020 - Stanislav Mihulka

Na hoře Cerro Toco v chilské poušti Atacama stojí svérázný Kosmologický teleskop ACT (Atacama Cosmology Telescope). Nachází se v nadmořské výšce 5 190 metrů a je tím pádem jedním z nejvýše položených pozemních teleskopů světa. Připomíná veliký dřez na vodu o průměru 6 metrů a pozoruje oblohu v oblasti mikrovlnného záření. Jeho hlavním úkolem je průzkum reliktního mikrovlnného záření vesmíru.

Astronom Steve Choi z americké Cornell University a jeho kolegové se nedávno s Kosmologickým teleskopem zapojili do výzkumu stáří našeho vesmíru. Minulý rok se objevila studie založená na zkoumání rychlosti pohybu galaxií, která vesmír „omladila“ o několik set milionů let. Mnozí astronomové s tím ale nesouhlasili a právě pozorování týmu na Kosmologickém teleskopu vrací stáří vesmíru na předešlou hodnotu necelých 13,8 miliardy let.

Reliktní záření a stáří vesmíru

Badatelé s pomocí dat Kosmologického teleskopu detailně analyzovali mikrovlnné záření vesmíru. Soustředili se přitom na jemné rozdíly teploty a polarizace tohoto dávného záření, které vzniklo pouhých 380 tisíc let po Velkém třesku, na různých místech oblohy. Vědci nakonec dospěli k závěru, že podle uspořádání mikrovlnného reliktního záření vesmír vznikl asi před 13,77 miliardami let. Výsledky jsou v souladu s nedávnými pozorováními vesmírné observatoře Planck.

Výzkum stáří vesmíru stále doprovázejí nesrovnalosti. Vyplývá z nich, že stále ještě do detailu nerozumíme mechanismům, které kdysi vytvořily vesmír a podílejí se na jeho dalším vývoji. K objasnění těchto záležitostí by měl významně přispět i Kosmologický teleskop, který i nadále pokračuje v pozorování reliktního záření vesmíru.

Kromě stáří vesmíru se badatelé zaměřili také na hodnotu Hubbleovy konstanty, která udává rychlost rozpínání vesmíru. Aktuálně zjištěná hodnota je 67,6 kilometru za sekundu na megaparsec. Také tyto výsledky potvrdily předchozí zjištění observatoře Planck.

3D mapa známého vesmíru

Čerstvou novinkou je také mapu známého vesmíru. Vznikala dvacet let a jde o výsledek analýzy více než čtyř milionů galaxií a mnoha dalších kosmických těles. Mapa vychází z nejnovějších pozorování projektu Sloan Digital Sky Survey (SDSS), data pocházejí z měření získaných z optického dalekohledu v Novém Mexiku za posledních šest let.

TIP: Můžeme zjistit přesné stáří vesmíru?

Mapa ukazuje vlákna hmoty ale také prázdná místa, která přesněji popisují strukturu vesmíru od jeho počátků, kdy byl starý jen 380 tisíc let. Jasně také prokazuje, že expanze vesmíru začala v určitém okamžiku zrychlovat a od té doby se to děje nadále.