Blesk zabil na jihu Norska přes 300 sobů: Stáli moc blízko u sebe

30.08.2016 - Martin Reichman

Blesk zabil na jihu Norska více než 300 volně žijících sobů – jde tak pravděpodobně o největší dosud známou škodu svého druhu


Reklama

Celkem 323 sobů včetně 70 mláďat nalezli už v pátek myslivci v národním parku Hardangervidda. „V pátek byly v oblasti velmi silné bouřky. Zvířata ve špatném počasí setrvají u sebe – tato byla bohužel zasažena bleskem,“ uvedl Kjartan Knutsen z Norské agentury pro životní prostředí.

Sobi patří mezi sociálně založená zvířata a pohybují se ve stádech. Norské úřady nyní rozhodují, co s uhynulou zvěří udělají. „Ještě uvidíme, zda necháme přírodu volně působit, nebo něco aktivního vykonáme,“ řekl Knutsen.

Podobný počet zvířat zabitých bleskem je podle expertů bezprecedentní. Nejde však o škodu, která by byla pro tento druh přímo existenční hrozbou. Na pláních jižního Norska žije podle odhadů na 25 tisíc kusů divoce žijících sobů a v samotném národním parku Hardangervidda 10 až 11 tisíc volně žijících sobů.

Neštěstí v Hardangervidda není prvním svého druhu – v roce 1990 usmrtil úder blesku 30 kusů dobytka na farmě Orange County ve Virginii, v roce 2005 blesk zabil 68 krav nedaleko městečka Dorrigo v australském Novém Jižním Walesu a v roce 2008 zasáhl blesk ohradník u uruguayského Montevidea. Proud následně usmrtil 52 kusů dobytka uvnitř ohrady.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Profimedia, National Geographic

  • Zdroj fotografií: Profimedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907