Blízké setkání dvou galaxií po sobě zanechalo téměř nahou černou díru

10.11.2016 - Stanislav Mihulka

Před miliony let došlo ke střetnu vzdálených galaxií, menší z nich přišla téměř o všechny hvězdy

Supermasivní černá díra -<p>Jak mohla vzniknout nahá supermasivní černá díra?</p>
Supermasivní černá díra -

Jak mohla vzniknout nahá supermasivní černá díra?

Astronomové využili skvělých možností soustavy deseti radioteleskopů Very Long Baseline Array (VLBA) ve městě Socorro, Nové Mexiko a s jejich pomocí zmapovali výsledky střetnutí dvou galaxií.

Fascinovaně pozorovali roztrhané pozůstatky galaxie, která před časem prošla skrz větší galaxii. Z této menší galaxie zůstala v podstatě jenom supermasivní černá díra, která se vzdaluje od větší galaxie rychlostí větší než 3 200 kilometrů za sekundu.

Zmíněné galaxie jsou součástí kupy galaxií, vzdálené od nás 2 miliardy světelných let. K jejich střetnutí došlo před miliony let, a menší z galaxií přišla prakticky o všechny své hvězdy a mezihvězdný materiál. Zůstala z ní jen supermasivní černá díra a malý pozůstatek galaxie, který má na délku sotva 3 tisíce světelných let. Pro srovnání, Mléčná dráha měří zhruba 100 tisíc světelných let.

TIP: Supermasivní černá díra uvnitř galaxie požírá hvězdy jako na běžícím pásu

Objev otrhané galaxie byl součástí programu detekce supermasivních černých děr, které se nenacházejí v centru galaxií. James Condon z National Radio Astronomy Observatory a jeho kolegové hledali supermasivní černé díry, které obíhají kolem větší supermasivní černé díry a v budoucnu s nimi splynou. Namísto toho objevili supermasivní černou díru, která letí směrem pryč od větší galaxie a zanechává za sebou kouřovou stopu z hvězdných trosek.

National Radio Astronomy Observatory