Brit, kterého pokousala toulavá kočka, onemocněl doposud neznámou infekcí

Kousnutí od kočky může být nebezpečnější, než si možná myslíte. Ve Spojeném království se takto muž nakazil pro medicínu neznámou infekcí

09.08.2023 - Stanislav Mihulka

Nejmenovaný 48letý Brit se neopatrně zapletl s pouliční kočkou, která ho několikrát kousla. Podobná zranění obvykle nebývají příliš vážná, imunitní reakce napadeného muže ale byla v tomto případě velmi překvapivá. Během osmi hodin po incidentu se u něj objevil silný otok rukou, načež muž raději zamířil na pohotovost.

V nemocnici dotyčnému rány vyčistili, obvázali je, píchli mu tetanovku a poslali ho domů s antibiotiky. Druhý den byl ale zpátky v nemocnici s rudě nateklými prsty a pažemi. Lékaři mu tentokrát odstranili poškozenou tkáň v okolí kousanců a dostal injekce se třemi různými antibiotiky. Drsnější léčba naštěstí zabrala a pacient se úspěšně zotavil, i když na nepříjemný zážitek jen tak nezapomene.

Neznámý patogen

Nick Jones z Univerzity v Cambridgi a jeho spolupracovníci intenzivně zjišťovali, co bylo příčinou neobvyklé reakce. Mimo jiné analyzovali vzorky mikroorganismů, odebrané z nateklých tkání pacienta. Jak vyplývá z jejich čerstvé studie, zveřejněné v odborném časopisu Emerging Infectious Diseases, původcem infekce byla kokální (čili kulovitá) bakterie, kterou badatelé doposud neznali.

(foto: Emerging Infectious Diseases, Nick Jones, CC BY 4.0)

Když Jones a spol. přečetli genom patogenu, ukázalo se, že jde o bakterii rodu Globicatella, která patří mezi aerokoky, kokální bakterie z příbuzenstva streptokoků. Porovnání s genomy již známých globikatel ukázalo, že podle všeho jde o doposud nepopsaný druh, neznámý pro vědu.

TIP: Americké Centrum pro kontrolu nemocí důrazně varuje: Nelíbejte ježky!

O globikatelách víme, že jsou často velmi rezistentní vůči antibiotikům a že mohou vyvolávat nebezpečné infekce. Obojí se ostatně v tomto případě potvrdilo. Autoři studie apelují na veřejnost, aby byli lidé při kontaktu s kočkami opatrní, zvláště pokud jde o cizí zvířata. Jak se ukazuje, i kočky mohou přenášet roztodivné infekce, které dokážou zaskočit i dnešní medicínu.