Bude se vesmír rozpínat navěky?

23.03.2019 - Michal Švanda

Budoucnost našeho kosmu je velmi nejistá – podobně jako jeho minulost, a dokonce i současnost. O struktuře vesmíru a jeho dynamice se dozvídáme jednak z přímých pozorování, která však mají omezené možnosti, a také z numerických modelů, jejichž cílem je tato pozorování vysvětlit.

V závislosti na použitém modelu a jeho úspěšnosti při objasnění sledovaných vlastností kosmu se mění naše představy o jeho struktuře a vývoji, jenž z toho plyne. Například ani existence temné hmoty či temné energie – dvou exotických substancí, na nichž dnes staví kosmologie hlavního proudu – není zdaleka přijímána bezvýhradně.

Tip: Seriál Největší záhady kosmu

Budeme-li se tedy držet hlavního proudu, vesmír se v současnosti rozpíná, a to zrychleně. V závislosti na skutečných vlastnostech temné energie bude buď expandovat navěky až do fází, kdy se budou trhat atomy (mluvíme o tzv. Velkém roztržení); nebo převládnou možné přitažlivé vlastnosti a kosmos skončí opět v jednom bodě (singularitě) tzv. Velkým křachem. Otázka však zůstává zcela otevřená.