Bzučící počtářky: Skutečně umějí včely počítat?

08.12.2019 - Nikol Patíková

<p>Menší obrázky ukazují, jak karty vidíme my, a větší, jak je vidí včely.</p>

Menší obrázky ukazují, jak karty vidíme my, a větší, jak je vidí včely.

Včely toho umějí mnohem víc než jen bzučet a vyrábět lahodný med. Také už víme, že jsou schopné komplexního sčítání a odčítání, a dokonce chápou koncept nuly. Dokážou rovněž rozlišovat mezi množstvím tří a čtyř věcí – což kromě nich zvládají například i rybky skaláry. Jakmile je však věcí víc, neumějí už včely odlišit mezi čtyřmi a pěti objekty. Nová studie ovšem odhalila, že se díky správnému tréninku mohou v matematických dovednostech zlepšovat.

TIP: Univerzální jazyk včel: Vědci úspěšně dešifrovali včelí esperanto

Mezinárodní tým vědců vytvořil bludiště ve tvaru „Y“ a do každého ramene vložil kartu s jinými tvary: Jedna zachycovala čtyři a na ostatních jich bylo 1–10. Pokud hmyz vybral kartu se čtyřmi tvary, dočkal se za odměnu sladké vody, v opačném případě dostal jen vodu obyčejnou. Následně odborníci zkoušeli trénovat další skupinu včel stejným způsobem, avšak při selhání jim předkládali hořkou tekutinu s chininem. Včely, jež se s chininovou vodou nesetkaly, přitom nebyly v testu tak úspěšné jako ty, u nichž po chybě následoval hořký trest.