Cesta za štěstím: Historie legendární silnice Route 66

19.11.2022 - Ivo Brodský

Po prašných cestách pionýrů a nekonečných kolejích se stala Route 66 dalším zhmotněním amerického snu. Její historie sahá až do začátku 20. století...

<p>Takřka přes celé Spojené státy kdysi vedla legendární silnice Route 66. V průběhu let ji sice nahradily mezistátní dálnice. <em>(foto: Unsplash, Morten Andreassen, CC0)</em></p>

Takřka přes celé Spojené státy kdysi vedla legendární silnice Route 66. V průběhu let ji sice nahradily mezistátní dálnice. (foto: Unsplash, Morten Andreassen, CC0)


Reklama

Historie americké ikony s číslem 66 sahá do začátku 20. století, kdy Fordovy závody chrlily i stovky vozů model T denně, přičemž v roce 1913 stál jeden v přepočtu na dnešní ceny 237 tisíc korun. Roku 1921 pak Kongres uvolnil značnou sumu na výstavbu silniční sítě a spolu s ní vyrůstaly čerpací stanice i restaurace drive-in. K průběžnému propojení Chicaga a Los Angeles došlo o pět let později, kdy se zrodila Route 66.

V polovině 30. let zachvátilo americký Středozápad katastrofální sucho, kvůli němuž ztratilo práci až půl milionu lidí, a Route 66 se pro ně stala cestou na „zlatý západ“ do Kalifornie. Jejich odyseu popsal v roce 1939 John Steinbeck v románu Hrozny hněvu, který rok nato zfilmoval John Ford s Henrym Fondou v hlavní roli.

Legenda žije dál 

Za druhé světové války sloužila Route 66 coby hlavní osa vojenských transportů a po konfliktu zažila svůj vrchol: Auta byla dostupnější, benzin levný a turistika kvetla. V 50. letech se však začalo ukazovat, že se stoupající hustotou provozu klesá průjezdnost komunikace a roste počet nehod. V roce 1956 byl přijat zákon o výstavbě mezistátních spojnic a nad legendou 66 se smrákalo. Postupně ji nahrazovala, a na některých úsecích přímo překryla pětice dálnic. V roce 1985 pak silnice po 59 letech oficiálně zmizela z map.

TIP: Matka všech silnic: Legendární Route 66 je symbolem cesty za americkým snem

Kult slavné trasy žil ovšem dál a prakticky současně s jejím zrušením nastala i renesance: Ve všech osmi státech, kterými prochází, vznikly asociace dobrovolníků a ujaly se péče o záchranu toho, co zbylo. Sdružení nadšenců se zformovala rovněž v zahraničí, přičemž to české působí ve Zlíně. V roce 1995 byla celá trasa prohlášena za historický monument a dnes si toto největší open-air muzeum na světě můžete prohlédnout zhruba z 80 %. Nezapomněla na něj přitom ani americká literatura a kinematografie.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V aréně římského Kolosea bojovali vedle exotických zvířat také jezevčíci. (foto: Unsplash, Katie BernotskyCC0)

Věda

Stepan Bandera v exilu spolupracoval s několika zpravodajskými službami, například s CIA, Brity i Západním Německem v pozici konzultanta na země za železnou oponou. Zemřel v roce 1959 v Mnichově po útoku kyanidem. Příkaz k jeho zavraždění vydal tehdejší nejvyšší představitel Sovětského svazu Nikita Chruščov. (foto: Wikimedia Commons, CC0 - kolorováno)

Historie

Florencie, kolébka renesance

Země: Itálie
Počet obyvatel: 366 tisíc
Vzdálenost z Prahy: 742 kilometrů (vzdušnou čarou); autem: 9 h 47 min (1 028 km)

Jméno metropole malebného Toskánska, založené římskými vojáky, znamená „Kvetoucí“. Největší rozkvět města nastal v období renesance, z nějž pochází i typická kupole nejikoničtější stavby Florencie: katedrály Santa Maria del Fiore. Stavba samotné budovy začala na konci 13. století, dokončení se však protáhlo. Nečekaným technickým problémem se ukázala výstavba obří kupole, s níž si dokázal poradit až Filippo Brunelleschi – kupole byla dokončena roku 1434. Florencií protéká řeka Arno, na níž stojí i jeden z nejslavnějších mostů světa, Ponte Vecchio. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Ropucha coloradská – její kůže a jed obsahují 5-MeO-DMT a bufotenin, halucinogenní tryptaminy. (foto: Wikimedia Commons, WildfeuerCC BY-SA 3.0 CZ)

Věda

Astrovan přepravující astronauty na start mise STS-135. (foto: NASA, Jim GrossmannCC BY 4.0)

Vesmír

Trosky Reichstagu jen pár dní po skončení bojů. (foto: Wikimedia Commons, Imperial War MuseumsCC0)

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907